Maminka čtyř dětí začínala podnikat v obýváku - Jižní Čechy Teď!
6. 11. 2017 23:38

Maminka čtyř dětí začínala podnikat v obýváku

Maminka čtyř dětí začínala podnikat v obýváku
Zobrazit galerii (3)
Maminka čtyř dětí začínala podnikat v obýváku
TÁBOR – Táborská společnost Unuodesign se stala jihočeskou Vodafone Firmou roku 2017. Její zakladatelkou je maminka čtyř dětí Petra Plemlová. Z Prahy se přistěhovala do Tábora, kde provozuje e-shop s designovými látkami, látkovými plenami a oblečením pro děti. Výrobky vznikají v nenápadné budově v průmyslové zóně na Vožické a prodávají se prostřednictvím e-shopů unuodesign.cz a unuo.cz. Unuo znamená v jazyku esperanto - první. První v Jihočeském kraji Unuodesign tedy po vyhlášení výsledků začátkem října v Českých Budějovicích tedy je a postupuje do celostátního kola. Není divu, že příběh Petry Plemlové nenechal porotce této soutěže chladnými.

 

Z Prahy do Tábora

Petra Plemlová pochází z Krnova, kde absolvovala střední pedagogickou školu. Učila ale jen chvíli, než se vdala, přestěhovala do Prahy a postupně se jí narodily čtyři děti, kterým je dnes 14, 10, 5 a 4 roky. „Mezi třetí a čtvrtým dítětem jsem zůstala doma a začala jsem na děti šít. Vždycky, když jsem čekala miminko, tak jsem si na něj ušila první soupravičku, ale tentokrát se mi to stalo velkým koníčkem. Pak se ale moje manželství rozpadlo a já jsem pochopila, že se musím postarat o čtyři děti a že jsem jako matka čtyř malých dětí nezaměstnatelná. Zkusila jsem tedy udělat si z koníčka práci,“ popisuje Petra Plemlová začátky a pokračuje: „Jenže v Praze bylo takřka nemožné najít nějaké zaměstnance. Trh práce je tam saturovaný, začínala jsem s jednou brigádnicí. V Táboře jsem měla kamarádku, takže jsem věděla, že Tábor je jedna z mála lokalit, kde textilní průmysl ještě žije, na rozdíl od mé rodné severní Moravy, kde už umřel úplně. S kamarádkou jsme se rozhodly pro pokus, jestli by se v Táboře spolupracovníci našli. Vypsaly jsme výběrové řízení a přihlásilo se kolem třiceti lidí. To jsem v Praze vůbec neznala. Vybraly jsme tehdy prvních pět spolupracovnic a já jsem se i s dětmi přestěhovala do Tábora. Prošli jsme město, líbilo se nám tady.“

Domácí šití zažívá boom

Dnes se na výrobě firmy Unuodesign podílí i s externisty přes 40 žen a jediný muž, fotograf. Moderní IT technologie jsou pro firmu Petry Plemlové stejně důležité jako šicí stroje. V grafických programech se navrhují vzory látek, které by se mohly líbit maminkám a dětem. „Když jsem vyrůstala, bylo všechno unifikované, všichni jedli jednoho pribináčka, ani v oblečení nebyl výběr. Vždycky tu ale ženy měly touhu kreativně tvořit a šít sobě i dětem. Šila moje babička i maminka, řemeslo nás učila blízká známá, prvorepubliková švadlena. Po roce 1990 to chvíli vypadalo, že už se bude nakupovat jen v buticích a asijský textil ve stáncích. A najednou se to změnilo. Maminky se zajímají o to, co je pro jejich děti dobré a zdravé. Boom látkových plen trvá už takových pět, šest let a my je potiskujeme hezkými vzory. Vyrábíme i „rostoucí“ pleny, které rostou s miminkem. Maminky znovu začínají doma vařit, obouvat děti do zdravých botiček, balit je do látkových plen. A začínají i šít, protože šitím se mohou kreativně vyjádřit. My navrhujeme vzory, pak látky necháme vyrobit, prodáváme metráž a čím dál víc šijeme i praktické dětské oblečení,“ říká podnikatelka, jejíž firma loni dosáhla obratu 18 milionů korun. Letos ale bude po čtyřech letech poprvé zisková. Zatím vždycky všechny výdělky reinvestovala do dalšího rozvoje.

Julča s Evženem všechno zařídí

V Unuodesign všechno funguje jinak, než by si představoval člověk, který znal klasické jihočeské textilky. Firma nemá žádný svůj kamennný obchod. Zkusmo teď své výrobky nabízí v jediném – v Tercii v Plané nad Lužnicí. Nejezdí už ani na veletrhy. „Donedávna jsme pravidelně vystavovali na For babies v Praze, Pro dítě v Brně nebo Střelnickém marketu tady v Táboře, ale nemá to pro nás velký smysl. Všechny veletrhy jsou v sezoně, kdy my jsme absolutně vyprodaní. Navíc si dnes každý všechno najde na internetu,“ zmiňuje Petra Plemlová. Její firma vsadila na e-shop a ten se roztočil do nevídaných obrátek.

Vedle šicích dílen je stejně důležitou součástí firmy expedice, kde se zásilky balí do designových krabic s maskoty firmy – chobotnicí Julčou a surikatou Evženem. Krabice jsou praktické, mohou pak v dětském pokoji dál sloužit na ukládání věcí. Samostatné oddělení se věnuje fotografování výrobků, jejich prezentaci na firemním webu, zákaznickému servisu, který zahrnuje chatování, e-mailovou komunikaci se zákaznicemi, odpovědi na dotazy a také spolupráci se známými blogerkami. Tvářemi firmy jsou maskoti Julča a Evžen, to oni nabízejí maminkám novinky a starají se o zákazníky.

Sociální sítě vítězí

Ve skutečnosti jsou v pozadí především Petra Plemlová, kterou prý její děti naučily nespat, a tak někdy končí v práci i v jednu nebo ve dvě ráno, a její asistentka Zuzana Macková. Ta se stará o marketing a zákaznický servis. Přišla s technickým vzděláním, původně projektovala v topenářských firmách a tvrdí, že výkresy v AUTOCADu nejsou od grafických návrhů textilních výrobků zas tak odlišné. Jakmile totiž vstoupíte za dveře budovy Unuodesignu, můžete se stát vším

„Pořád nabíráme zaměstnance, pro šikovné lidi využití určitě vymyslíme. Uplatní se švadleny, lidé do expedice nebo do zákaznického servisu, ekonom, lidi, kteří se orientují v e-shopu. Některé švadlenky k nám přešly z jiných textilních firem, ten obor se bohužel už neučí. A když přijde nějaká zapálená maminka, my ji zaučíme,“ říká Petra Plemlová.

Obvykle každý začne v expedici, aby pochopil, co se ve firmě děje a jak to funguje. Pak se už majitelka snaží každému najít práci „na míru“, aby do ní chodil rád a bavila ho. V expedici o víkendech pomáhá i řada maminek na mateřské dovolené. A právě asistentka Petry Plemlové Zuzana Macková byla inciátorkou přihlášení do soutěže Vodafone Firma roku.

„Jsme hlavně obchod s metráží. Na látky dáváme originální potisky, každoročně vytvoříme 50 až 100 nových vzorů. O některých dáváme přes facebook hlasovat, jestli se líbí. Zpětnou vazbu nám dávají také blogerky, například Caramilla, Pro šikulky, Mámou stylově, Mámou s přehledem, Barušminky, nebo Mk life, což je blog roku. Výroba dětského oblečení už ale prodej metráže pomalu dohání,“ říká Petra Plemlová.

Děti jako poradci

Hitem jsou softshellové kalhoty, které rostou s dítětem. Mají speciální náplety, jimiž se dá regulovat délka. Šijí je tu i ve verzi pro nošení látkových plenek. „Naším cílem je, aby výrobek byl co nejlevnější a co nejpraktičtější. Jde o to, aby si kalhotky i dvouleté dítě bez problémů obléklo. I když si je natáhne obráceně, to vůbec nevadí, zadní i přední část je stejná,“ popisuje dál. „Jsme první firmou, která dělala softshellové kalhotky pro tak malé děti. Sklidilo to i vlnu kritiky – že tak malé děti funkční oblečení do kočárku nepotřebují, ale softshell je paropropustný ven a nepropouští vodu dovnitř. To se hodí, batole přece z kočárku taky někdy sleze,“ říká Petra Plemlová. Unuodesign šije dětské výrobky ze softshellu s certifikací pro děti do tří let.

Praktické podněty čerpá majitelka nejen od svých spolupracovnic, ale i od svých dětí. „Od dětí ale vim, že knoflíky je prudí, zipy taky nemají rády. Ve školkách je v zimě problém omotat všechny děti šálami a pak je děti za sebou často vláčí. Proto jsme začali dělat nákrčníky. Moje děti mě inspirovaly i k soupravě Sbaleno na cesty, kdy bunda i kalhotky se dají složit tak, že vytvoří batůžek. A ten má poutko na pověšení, nejen na bundě, ale i na kalhotkách, protože mě dcera upozornila, že děti taky přijdou ve školce zvenku zmáčené a je dobře, když kalhotky visí a schnou, ne když se mokré nacpou do skříňky,“ popisuje podnikatelka a máma v jednom. Přiznává, že bez chůvy by se dnes už neobešla. „Když přijdu domů, je všechno hotové a já jsem maminka na hraní,“ směje se.

Co vysíláš, to dostáváš…

Firma Unuodesign prodává 80 – 90 procent své produkce do tuzemska. „Musíme odmítat velkoobchodní zákazníky, ti žádají našití velkých kolekcí, to není v našich silách. My šijeme malé kolekce. Maminky si na e-shopu vybírají z toho, co je v nabídce a my jejich objednávku vyřídíme. Balíčky posíláme i do zahraničí, a to nemáme vícejazyčný e-shop. Po pravdě, další rozšíření výroby by znamenalo stěhování do jiné budovy. Jsme s kapacitou nadoraz. Teď budeme rádi, když chvíli všechno zůstane tak, jak to je,“ vyznává se Petra Plemlová. „Češi pochopili, že je správné podporovat české podnikatele a maminky už ví, že nakupovat od českého výrobce má hlubší význam než jen poměr kvality a ceny.“ Oceněná podnikatelka je přesvědčená, že platí i zákon zachování energie.

„Pracujeme s radostí. Když přijdou nové látky, to se všichni seběhneme a propadneme euforii. Do našich výrobků tu radost vkládáme a ona se nám vrací v odezvě našich zákaznic,“ dodává majitelka vítězné jihočeské Vodafone Firmy roku, kterou teď čeká celostátní kolo.

 

Libuše Kolářová
Libuše Kolářová

Diskuse k článku

Pro přidávání a zobrazení komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.