Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 
 
 

Kdy a kam

  • Zámecký park v Červeném dvoře

    Čtvrtek 16.5 až neděle 29.9 - Regionální muzeum, Český Krumlov

    Dokumentační výstava, mapující historický vývoj a proměny zámeckého parku v Červeném Dvoře.

  • Kapličky, boží muka a kříže na Písecku a Milevsku

    Čtvrtek 4.4 až neděle 30.6 - Milevský klášter

    Výstava.

Zobrazit všechny události
 
 
 
 

Soutěže (1)

 

Ministr Mládek chtěl vidět světově úspěšný tým Brisku

Mistr středisek kovo David Woldřich vysvětluje výrobní proces.

Mistr středisek kovo David Woldřich vysvětluje výrobní proces.

AKTUALIZOVÁNO - 9.6.2016 07:25

TÁBOR - V pondělí 6. června se přijel ministr průmyslu a obchodu podívat do táborského Brisku, jak tu vznikají zapalovací svíčky Brisk, které nakupuje celý svět. Patří do souhvězdí značek Brisk, Bosch a Mogul, které opanovaly světový trh. Jak říká majitel firmy a předseda představenstva Mojmír Čapka, podařilo se to zejména díky tomu, že nepohrdl trhem Ruska a zemí bývalého Sovětského svazu ani v dobách, kdy se odtud v 90. letech české firmy přezíravě stahovaly. Dnes je cesta zpátky samozřejmě velmi obtížná.

 

Jan Mládek přijel do Brisku před polednem a hned na parkovišti poznamenal, že ho mrzí zavřená hospoda Na Růžku alias u Kučerů. „Když jsem tady po škole začínal pracovat o kousek dál v ulici v tehdejším Podniku výpočetní techniky, stavoval jsem se tam po práci na pivo,“ zavzpomínal a pak už se věnoval Brisku, jeho managementu a zaměstnancům. Podle ministra jde v domácím průmyslu o unikát. Firma v českých rukou, která si kvalitní prací a přemýšlivostí svých lidí vydobyla světové postavení. Brisk vyrábí zapalovací svíčky, snímače a technickou keramiku, vše pro automobilový průmysl.

 

Kam dorostla značka Brisk

 

Loni v Brisku oslavili 80 let od zahájení výroby zapalovacích svíček v Táboře. Zakladatel inženýr Josef Bruck tu má svou pamětní vitrínu, jeho rodinu potkal tragický osud v německých koncentračních táborech. Tehdy byla výroba svíček v Evropě ojedinělá. Josef Bruck využil při založení tehdejší firmy Brita rozmachu automobilového průmyslu. Po válce se podnik jmenoval Jiskra a vyráběl pod ochrannou známkou PAL.

Loni se slavilo 20 let od privatizace podniku, jehož se stal postupně Mojmír Čapka jediným majitelem. Na nový název firmy se na začátku vypsala soutěž – zvítězil Brisk, jako skladba písmen BRI - připomínky firmy Brita, S jako svíčky a K jako keramika. Zároveň se líbilo, že slovo Brisk evokuje význam rychlý, bystrý. „Loni jsme jsme také slavili i 20 let od rozhodnutí vstoupit na ruský trh. Bylo to šťastné rozhodnutí, protože ruský trh je nesmírně perspektivní,“ poznamenal majitel Brisku.

V roce 1995 se v Brisku vyrábělo ročně devět milionů svíček ve zhruba 150 typech. Dnes se vyrábí svíček ročně 60 milionů v bezmála 500 typech. „Export byl v roce 1995 nula. Dnes jde do víc než 70 zemí světa 95 procent výroby. V rámci České republiky dodává Brisk ročně kolem tří milionů svíček a pokrývá tak český trh ze 30 procent. Největším odběratelem je koncert Volkswagen, který svíčky Brisku montuje kromě VW i do Škodovek, Audi nebo vozů Bentley. V ruském centru automobilového průmyslu, městě Togliatti otevřel Brisk vlastní závod s produkcí pět milionů zapalovacích svíček ročně. Dodávají se pro vozy VAZ, Renault a Nissan, které tam dnes kooperují.

Brisk si zakládá na vlastním vývoji a konstrukci a také spolupráci s vysokými školami, i když jich dnes velmi málo disponuje specializací na keramický materiál – tři v Čechách a jedna na Slovensku. Mojmír Čapka investuje většinu zisku zpět do výroby. V táborském závodě proběhly investice už ve stovkách milionů korun a firma na svou produkci vlastní řadu patentů. Je v tomto směru také obezřetná, hlásí se jí řada zájemců o exkurze do výroby a chtějí za to dokonce platit.

 

Věrnost se cení

 

Ministra zajímalo, jestli Brisk pocítil dopady ekonomické recese v Rusku zapříčiněné evropskými sankcemi a pádem rublu. „Rusko je náročný trh a pokles tam je, ale to my jsme už zažili několikrát. Počítáme denně kurzy, abychom prodávali co nejefektivněji. Máme tam ale za 20 let vybudované fantastické vztahy a s tím se dá ustát i složitá situace. Vždycky, když je v Rusku problém, naše pozice tam naopak posilují,“ odpověděl majitel firmy. Ministr Mládek se ptal i na export Brisku do Běloruska, kam právě vstupují Číňané se stavbou automobilky a hledají subdodavatele. Mojmír Čapka okamžitě zbystřil: „To jsem netušil. Okamžitě to začneme řešit.“ Dodal, že celý svaz automobilového průmyslu oceňuje právě tento přístup současného ministra, který se snaží propojovat české firmy s novými teritorii a odbytišti. Tím se udržuje práce pro české lidi a v případě jihočeských firem i v regionu. O poslední hit v produkci Brisku – zapalovací svíčku Premium Evo s pomocnou elektrodou na špičce izolátoru, vytvořenou pomocí patentované technologie laserového nanášení, projevují zájem jak ve Spojených státech, tak v arabských zemích.

Při loňských oslavách firmy Mojmír Čapka ocenil spolupracovníky, kteří v podniku pracují víc než 25 let. Sám se divil, že jich bylo přes stovku v kolektivu pěti set lidí, čímž Brisk patří vedle městského úřadu a nemocnice k největším zaměstnavatelům Tábora. „Máme přitom 25 lidí pod stav, určitě hledáme další schopné kolegy,“ podotkl majitel.

Jakkoliv investoval už stovky milionů do nových strojů i technologií, aby se firma udržela na světové špici, za její největší bohatství považuje Čapka právě své kolegy. Nad všechny ostatní statistiky považuje Mojmír Čapka za nejvýmluvnější číslo fluktuace. Z Brisku za jeden rok odejde ze sta zaměstnanců 0,6 člověka – a to se tu pracuje ve směnném i nepřetržitém provozu. Po svíčkách a snímačích je zkrátka hlad. Průměrná fluktuace v České republice přitom představuje tři lidi ze sta ročně. „Tady jsou lidé, kteří tu pracují nejen pětadvacet, ale i třicet nebo čtyřicet let. Někteří tu měli už rodiče, někteří jsou tu od školy až do důchodu. To je největší kapitál téhle firmy. Jsme tu fandové naší značky,“ uzavřel Mojmír Čapka.

Ministr Mládek chtěl samozřejmě takový tým vidět, a tak si prohlédl videospot o revoluční svíčce Premium Evo a vydal se podívat, jak zdejší úspěšné výrobky vznikají a kdo za jejich výrobou stojí.








 

 

Další zprávy z regionu

 
 
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace