Na aktuální téma: Pár informací k přijímacím zkouškám na střední školy
Většina informací o školství, které najdeme na internetu či jinde, nejsou data zveřejněná kvůli sdělení důležité informace, ale text, jehož podstatou je ve čtenáři vyvolat emoce, zaujmout nějakou kontroverzí a zvýšit atraktivitu a tedy ekonomickou prosperitu média, které danou informaci zveřejňuje. V principu na tom není nic neočekávatelného, každá firma musí vydělávat peníze, jen s tím čtenář, divák či posluchač musí počítat. Bohužel řada příjemců těchto informací s tím nepočítá právě u školní tématiky. Výroky politiků, kteří tomu často rozumí ještě méně než média, značně různé informace přibarvují podle toho, jakou politiku sledují. Výběr vhodné a dobré střední školy je zcela určitě v životě člověka důležitá věc. Rád bych tedy pro čtenáře Táborska napsal k přijímacím zkouškám na střední školu několik řádek, které je, doufám, alespoň částečně uklidní.
Velmi často se nyní setkávám s obavou uchazečů, že vzhledem k výraznému populačnímu nárůstu oproti loňskému roku se letos řada uchazečů na vysněnou střední školu nedostane. Na základě dat, která můžete snadno ověřit na webu statistického úřadu, zjistíte, že počet dětí, které vstoupí letos na SŠ je o cca 9 % vyšší než loni (představuje to zhruba 10 000 dětí v celé ČR). Jsou to však procenta za celou republiku a rozhodně se tedy netýkají všech regionů. Problematické je to zejména v Praze, kde populace roste rychleji, a navíc se do ní sjíždějí žáci ze středních Čech.
Pro náš okres toto navýšení uchazečů určitě nestojí za to, aby rodiče měnili strategii při výběru školy.
U škol, kde je vyšší zájem uchazečů, než počet volných míst, má u nás v okrese mnohem větší vliv na přijetí to, kolik z přijatých uchazečů odevzdá zápisový lístek a tím pádem, kolik je volných míst na odvolání. Na naší škole jsem za posledních pět let zažil situaci, kdy jsme na odvolání vzali posledního uchazeče na 68. místě (nabíráme celkem 60) a dalších několik desítek jsme museli z kapacitních důvodů odmítnout. Rok předtím jsme posunovali čáru až k pořadí kolem 100. místa a přijati byli téměř všichni. Počet uchazečů byl v obou letech stejný. Pokud budeme mít letos o 10 – 15 % uchazečů více než loni, je to z hlediska pravděpodobnosti přijetí okrajový faktor.
Porovnat, jaká je pravděpodobnost přijetí na střední školu dnes a jak to bylo v době, kdy na stejné gymnázium vstupovali rodiče současných deváťáků narození v 70. letech, můžeme podle počtu uchazečů. V populaci bylo na začátku 90. let o cca 85 000 žáků více než v roce 2006. To představuje zhruba o 70 % víc uchazečů o střední vzdělávání. Přitom kapacita všech tříd gymnázií v Táboře je nyní vyšší. Rodiče současných uchazečů měli situaci mnohem náročnější. Tento rok se tedy u nás v Táboře a okolí nebude v porovnání s loňským rokem konat žádný přijímačkový armagedon a žáci, kteří mají studijní předpoklady a na přijímací zkoušky se připravují, se na jednu ze dvou zapsaných škol na přihlášce s velkou pravděpodobností dostanou i letos, stejně jako loni.
Přijímací zkoušky nejsou pro uchazeče organizačně složité, na druhou stranu přijímací řízení jako celek, které se vede ve správním řízení, je oproti tomu poměrně administrativně složité a nevlídné. Zejména fáze přijetí na odvolání je často hodně zdlouhavá a vyžaduje hodně trpělivosti. Po přijetí je vždy nutné potvrdit úmysl nastoupit ke studiu odevzdáním zápisového lístku. Tento úřední dokument vydává všem uchazečům ze ZŠ jejich základní škola. Vzít si ho zpět a dát na jinou střední školu, kam je uchazeč také přijat, je možné, jen pokud druhé přijetí bylo přijetímna odvolání. Pokud je uchazeč přijat řádně bez odvolání na obě školy a odevzdá zápisový lístek na jedné z nich, již nemůže tuto volbu změnit!
Velmi důležité je přečtení kritérií přijímacího řízení, které má každá střední škola na svých webových stránkách. Zejména v případě, když kromě společné zkoušky z českého jazyka a matematiky přiděluje škola body ještě za jiné podklady (vysvědčení, úspěchy v soutěžích, atp.), je dobré vědět, za co a jak se body připisují. Drobně odlišná pravidla jsou u přijímacího řízení na školy, kde se dělá talentová zkouška.
Společná zkouška z českého jazyka a matematiky je zadávaná a opravovaná společností CERMAT. Škola zkoušku jen administruje. Oba předměty obsahují hodně textu a řadu úloh. Je určitě dobré, pokud uchazeč nevidí tento didaktický test poprvé u zkoušek. Mohl by být zaskočen jak délkou, tak typem otázek. Otázky ověřují znalosti a dovednosti někdy trochu jiným způsobem, než jsou uchazeči zvyklí, například: poznat pravopisnou chybu místo správně napsat slovo. Výhodou tohoto testu je, že díky většímu množství různých otázek se částečně eliminuje náhodný neúspěch. Uchazeč by musel náhodně chybovat v mnoha otázkách, což je málo pravděpodobné.
Je veřejným tajemstvím, že dva pokusy na zkoušku jsou de facto zbytečné. Jen statisticky nevýznamné množství žáků napíše testy s velkým rozdílem bodů a dva termíny jim tedy zachraňují náhodné selhání. Nenechte se vystrašit tím, když bude někdo tvrdit, že existuje velká pravděpodobnost, že se zkouška uchazeči náhodně nepodaří a zničí to uchazeči celý život. Pro nás rodiče je důležité neposuzovat současné zkoušky skrze naše vlastní zkušenosti. Za nás bylo v testu pět příkladů a již jeden nevypočítaný příklad nebo drobná chyba rozhodly často o tom, zda to bude gymnázium nebo jiná škola. Takto to dnes nefunguje a je to dobře.
Přeji všem uchazečům i jejich rodičům hladký průběh přijímacího řízení.
Petr Nývlt, ředitel Gymnázia Pierra de Coubertina Tábor



Diskuse k článku