Nejstarší motorka na Křivonosce měla 1,5 koně a brzdí se i nohama. Primátorka dorazila v hasičské uniformě



















HLUBOKÁ NAD VLTAVOU – Má výkon 1,5 koně, při startování se musí rozšlapat a brzdí se i nohama. Francouzská motorka Terrot z roku 1908 se sbírky Radka Jonáše z Klatov byla nejstarším motocyklem na startu 54. ročníku mezinárodní soutěže historických motorek a aut v autokempu Křivonoska. Nejstarší mezi vozy byl Buick Model 10 Thomase Knoblaucha z Německa se stejným datem výroby. Akce se konala v sobotu 10. května nedaleko Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku a letos se na ni přihlásilo 284 účastníků.
„Křivonoska tradičně patří mezi mé oblíbené srazy veteránů a snažím se jí účastnit pravidelně. Starým motorkám se věnuji prakticky celý život, dosud ale šlo hlavně o velkoobjemové stroje amerických značek. Teprve před půl rokem jsem si pořídil tento Terrot od výrobce z francouzského města Dijonu. Její švýcarský motor Zedel má výkon 1,5 koně a krajinou si to peláší rychlostí tak kolem 30 kilometrů v hodině. Nemá to brzdu, jen takovou lehkou, takže se dá brzdit i nohama. Není tu ani spojka, takže se musí při startování pomocí šlapek rozšlapat,“ popsal člen klatovského Historic Clubu Pošumavského automotoklubu Radek Jonáš, než se oděl do stylového oblečení.
Pepina původně osvětlovala bojiště
Na místě spolujezdce dorazila na Křivonosku s vozem Hasičského záchranného sboru České Budějovice Praga primátorka krajského města Dagmar Škodová Parmová. „Už jsem tu samozřejmě několikrát byla, protože Křivonoska je krásný závod a přehlídka všech veteránů. V hasičském stejnokroji jsem tu ale poprvé. Domlouvali jsme se s hasiči, že se sem s nimi jednou moc ráda svezu a letos to konečně vyšlo. Navíc se to krásně hodilo, protože na titulce letošního katalogu je zobrazená právě naše Pragovka přezdívaná Pepina. Jízdu jsem si užila, i když nezastírám, že ráno bylo velmi chladno a dost to cestou foukalo,“ dodala primátorka Škodová Parmová a spěchala se pro své povinnosti převléct do civilu.
Za volant Pepiny v sobotu usedl náměstek ředitele Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje Jiří Chmel. „Stejně jako minulý rok jsme přijeli s hasičským vozem Praga R z roku 1915, který je funkční. Jedná se o původní reflektorový vůz, který byl v roce 1926 přestavěn na hasičskou stříkačku. Ta nahradila jeho původní určení, coby osvětlovače bojiště za první světové války. Osobně jsem na Křivonosce asi posedmé a dnes nás sem včetně paní primátorky dorazilo osm,“ sdělil Jiří Chmel.
Chevroleta si přivezl do Brna až z Kanady
Podruhé se soutěže historických motocyklů a automobilů na Křivonosce zúčastnil Pavel Píják z Brna. „Dnes se postavím na start s mým Chevrolet Roadster s datem výroby 1930. Vůz mi sehnal kamarád v Kanadě a já si ho odsud dovezl. Jinak k motorovým vozidlům jsem inklinoval už odmalička, ale intenzivněji jsem se tomu začal věnovat až v důchodovém věku. Podruhé jsem sem přijel i proto, že je tu skvělá atmosféra a člověk tu může navíc načerpat i další informace o těchto starých vozech,“ doplnil Pavel Píják.
Pestrou paletu veteránů v kempu u Hluboké nad Vltavou si v sobotu mezi stovkami motoristických nadšenců vychutnal například i Karel Marhoun z Českého Krumlova. „Jsem tu už asi zhruba podesáté, možná víc, a dnes mi dělají doprovod děti Eliška a Karel. Jednoho veterána máme doma, ale je ve špatném stavu a potřebuje opravit, tak si sem jezdím pro inspiraci. Jedná se o Tatru 57 z roku 1934,“ prozradil Karel Marhoun.
Ředitel záchranky bude na startu až za rok
Akci si nenechal ujít ani zapálený motoristický fanoušek Marek Slabý, ředitel Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje. Do startovní listiny se mu ale se svým veteránem letos ještě zapsat nepoštěstilo. „Křivonoska je moje srdcovka, jsem tu už asi popatnácté. Na start do vlastního závodu se ale teprve chystám. Letos se mi mého Citroena C4 z roku 1924 dát úplně do kupy nepodařilo, tak doufám, že to vyjde při příštím jubilejním 55. ročníku. Na trati už jsem ale jinak byl se starou sanitkou jako zdravotní dozor. Ta ale určitě do kategorie veteránů vyrobených do roku 1945 nezapadá,“ sdělil Marek Slabý.
Organizátor Rallye Křivonoska a předseda Veteran Car Clubu České Budějovice Ondřej Kouba pak připomněl, že tato mezinárodní soutěž je primárně určená pro vozidla vyrobená do roku 1945. „Mladší tam být mohou, výjimka ale platí pouze pro členy našeho clubu a datum výroby nesmí překročit rok 1965. Tedy období, kdy se zhruba začaly vyrábět tisícovky embéčka,“ upřesnil organizátor soutěže s tím, že trasa se každý rok mění.
Letos se jelo z Křivonosky hlavním směrem na Týn nad Vltavou, kde byla polední přestávka. „Konec bude tradičně v Hluboké nad Vltavou někdy mezi půl čtvrtou až půl pátou odpoledne,“ uzavřel předseda Veteran Car Clubu České Budějovice.
Diskuse k článku