11. 6. 2020 7:40

Netolická lokálka ožila v muzeu JUDr. Otakara Kudrny

Netolická lokálka ožila v muzeu JUDr. Otakara Kudrny
Netolická lokálka ožila v muzeu JUDr. Otakara Kudrny
Netolická lokálka ožila v muzeu JUDr. Otakara Kudrny
Netolická lokálka ožila v muzeu JUDr. Otakara Kudrny
Netolická lokálka ožila v muzeu JUDr. Otakara Kudrny
Netolická lokálka ožila v muzeu JUDr. Otakara Kudrny
Netolická lokálka ožila v muzeu JUDr. Otakara Kudrny
Zobrazit galerii (9)
Netolická lokálka ožila v muzeu JUDr. Otakara Kudrny
NETOLICE – Muzeum v Netolicích otevřelo opět návštěvníkům brány aktuální výstavou Malinová všehochuť, která se bohužel musela obejít bez vernisáže. V útrobách muzea se kromě skvělých fotografií Václava Maliny, může návštěvník ledacos dozvědět i z celoroční výstavy, která nese název Netolická lokálka. Jde o historii železniční tratě z Dívčic do Netolic, na které byla zastavena pravidelná osobní doprava v roce 26. února 2011.

Výstavou nás ochotně provedla letitá pracovnice muzea a jeho dobrá duše Daniela Liščáková, která si místo zaslouženého odpočinku odbíhá do muzea, aby tu nejen vypomohla, ale také pomohla s propagací a sepisováním historických událostí, které má za léta praxe v malíčku.

„Jednokolejná trasa, které se lidově říkalo Netolička, měla číslo 193. Najdete tu jak dobové fotografie a dokumenty, tak i uniformy a nezbytné vybavení pro tehdejší železničáře. Máme tady instalovanou i kancelář, kde se prodávaly jízdenky,“ popisuje průvodkyně.

Dráha v Netolicích vznikla pro podporu obchodního ruchu, který začal klesat v důsledku otevření železnice České Budějovice – Plzeň, v roce 1868. Obchodníci jako Rábínský lihovar, pivovary v Netolicích a Petrově dvoře i dovoz cukrové řepy pro Schwanzenberský cukrovar tak začaly mít potíže s dopravou. Místní advokát a starosta Otakar Kudrna se stal představeným konsorcia pro výstavbu přípojné dráhy. To se také podařilo prosadit a v roce 1893 měl již v ruce povolení pro stavbu. Po finančních obtížích se nakonec podařilo železniční trať vybudovat a v roce 1895 byl zahájen pravidelný provoz. Státní kolaudace proběhla o rok později. Od roku 1896 je tedy počítáno 125 let, které tato železniční trať letos slaví.

Milovníkům železniční dopravy se jistě budou líbit vystavené modely vlakových souprav nebo informace o starých lokomotivách tehdy brázdících na této trati včetně fotodokumentace.

Trať ale ani nyní nadobro neosiřela. Po zastavení osobního provozu využívají železnici soukromí dopravci i historické vlaky. Jezdila zde do roku 2016 parní lokomotiva Perklík, po které převzaly štafetu matorové vozy. Dále tu mohou lidé vidět Lucerničkový vlak k příležitosti příchodu zimy, vypravuje se Netolický čert, Divadelní vlak, Stříbrný šíp nebo Mikulášský vlak. Všechny tyto atraktivní jízdy propaguje na svých stránkách muzeum nebo Stifterův železniční spolek Vimperk, který také výstavu připravil.

Výstava bude v netolickém muzeu otevřena do konce října.

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.