O dálnici D4 se v zimě postará šest sypačů. Řidiče na nepříznivé podmínky upozorní dopravní značení - Jižní Čechy Teď!
před 7 hodinami

O dálnici D4 se v zimě postará šest sypačů. Řidiče na nepříznivé podmínky upozorní dopravní značení

O dálnici D4 se v zimě postará šest sypačů. Řidiče na nepříznivé podmínky upozorní dopravní značení
Zobrazit galerii (3)
O dálnici D4 se v zimě postará šest sypačů. Řidiče na nepříznivé podmínky upozorní dopravní značení

PÍSECKO/ PŘÍBRAMSKO – Šest moderních sypačů, 2000 tun soli a pohotovostní četa 17 mužů jsou klíčovou výbavou pro boj se sněhem a náledím, která bude nasazena pro zajištění bezpečnosti na 48 kilometrech nové dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Režim zimní údržby startuje celorepublikově pro správce komunikací oficiálně 1. listopadu a potrvá do 31. března.


Nabídka brigády

„Samozřejmě, že jsme připraveni zasáhnout a zajistit sjízdnost vozovky i kdykoliv mimo toto období, protože nečekané sněžení může přijít třeba i v dubnu. Ale počátkem listopadu startuje doba nepřetržitého sledování povětrnostních podmínek,“ uvádí manažer provozu a údržby Via Salis Operations Ondřej Vašek. Po D4, která byla jako první infrastrukturní projekt v Česku postavena v režimu PPP a zprovozněna začátkem letošního roku, přitom denně projede průměrně 17 000 automobilů.

Přehled o aktuální povětrnostní situaci na dálnici získávají operátoři z telemetrických dat od deseti meteostanic, které jsou rozmístěny na trase dálnice. V případě nepříznivých podmínek pak mohou operátoři okamžitě řidiče varovat upozorněním pomocí systému proměnlivého dopravního značení, který obsahuje 34 velkoplošných panelů a 20 panelů zaměřených přímo na meteorologická data. Operátoři v dohledovém centru jsou také v přímém spojení s posádkami sypačů a mohou je tak v reálném čase informovat o situaci na komunikaci, kterou sledují na dálničních kamerách.

Pro dlouhodobější přehled pak Via Sals Operations využívá data z předpovědního modelu, který je speciálně vytvořen přímo pro lokalitu D4. „Podle předpovědi pak vyhlašujeme různé stupně pohotovosti, které reflektují aktuální potřebu počtu lidí i techniky, spočívající v pohotovosti. Dále také vyjíždíme k preventivním posypům komunikace,“ vysvětluje Ondřej Vašek. V každém případě pak platí pravidlo, že komunikace musí být čistá nejpozději dvě hodiny poté, co přestal padat sníh.

V areálu operačního centra je nyní uskladněno 2000 tun posypové soli. Mimoto je v operačním centru technologie pro přípravu solanky, která automaticky zajišťuje její stálou zásobu v objemu 40 m3. Samotná posypová sůl přitom nejlépe zabírá při teplotách do tří stupňů Celsia pod nulou. Pokud jsou mrazy větší, přichází ke slovu solanka. Navlhčení sypané soli v solance také zabraňuje jejímu rozfoukání větrem a zajistí, že lépe přilne k vozovce.

Pro posypy a úklid sněhu na D4 je určeno celkem šest sypačů. Pět automobilů má zásobníky na osm m3 soli a tři m3 solanky. Jeden větší sypač pak disponuje kapacitou devět m3 soli a čtyři m3 solanky. Na jednom ze sypačů v pilotním provozu otestuje technologii ThermoLogic společnosti Aebi Schmidt, která prostřednictvím senzorů kontinuálně sleduje teplotu povrchu vozovky a podle ní přizpůsobuje dávkování soli. „Díky přesnému dávkování bychom měli uspořit až 30 % soli, což představuje výrazné snížení zátěže životního prostředí. Pokud se účinnost potvrdí v reálném provozu, určitě budeme zvažovat nasazení této technologie i na dalších našich vozech,“ dodává Ondřej Vašek.

Hotová dálnice D4 je v plné správě Via Salis Operations od 1. ledna a tato zima tedy bude první, která plně ukáže kvalitu služeb prvního soukromého operátora v České republice. VINCI Highways, mateřská společnost Via Salis Operations, celosvětově spravuje více než 3 000 kilometrů dálnic. Díky tomuto propojení využívá Via Salis Operations k zajištění kvalitních služeb údržby i globální know-how a členové českého týmu absolvují školení od zahraničních specialistů.

Jiří Janoušek

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.