O krůček blíž k D3 z Prahy až na rakouskou hranici

Kde je zádrhel?
Na dotaz k zahájení stavby středočeského úseku D3 odpověděl tiskový mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta: „Středočeská dálnice D3 se nenachází mezi stavbami, které by mohly být z procesního pohledu zahájeny do roku 2025. Její reálné zahájení může s ohledem na stav přípravy nastat až po roce 2025. Dosud nevydané územní rozhodnutí ani jinou prognózu neumožňuje. ŘSD bude činit všechny kroky, aby mohlo být rozběhnuto plné územní řízení v co nejdřívější době.“
D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a hranicí Rakouska. Zatímco v jižních Čechách se stavělo, ve středních Čechách stavba ani nezačala. D3 patří k páteřní síti dálnic a je nutná pro Jihočechy, cizince i pro tranzitní dopravu. Opatrně se nyní začíná hovořit také o možnosti, že by středočeská část D3 mohla být vybudována pomocí projektu PPP, tedy soukromým investorem.
D3 ano, ale ne u nás!
Dlouholetým kritikům vadí, že schválená trasa povede turisticky atraktivním Posázavím. Doporučovali spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a vybudovat obchvaty měst, což by ale podle odborníků přineslo jen problémy.
Takzvaná západní trasa Posázavím je navržena jako nejvíce vyhovující už přes pětadvacet let. „Problémem je, že kdo umí číst a psát, podá žalobu, a to je s odvoláními na deset let vystaráno. Původně byly proti jen dvě obce, dnes už je jich desítka a další ekologické organizace,“ konstatoval Pavel Eybert, předseda Sdružení pro výstavbu D3 a D4. Prvním předpokladem je vydané územní rozhodnutí, po kterém by měl následovat výkup pozemků. To není záležitost na rok či dva. Problémem je i kritizovaný most přes Sázavu. Říká se, že proti jsou zejména vlivní movití Pražané, kteří zde mají rekreační objekty. Připouští to i Pavel Eybert. „To je ale zástupný problém. Most bude tak vysoko, že nikoho rušit nebude. Navíc má plánovány protihlukové stěny, před ním a za ním nebudou ani odstávky pro auta,“ připomíná Eybert a dodává, že Středočeši na loňském jednání kraje se zástupci obcí sice dálnici chtěli, ale ne ve svém teritoriu. Kdyby se stanovila jiná trasa, je středočeská D3 opět na začátku a vzniknou v obcích kolem ní stejné problémy. Náš právní systém umožňuje odpůrcům spoustu kliček, které stavbu protahují na léta i desetiletí.
Konečný verdikt Nejvyššího správního soudu teď znamená naději. Aktuálně ŘSD usiluje o pravomocné územní rozhodnutí, pro to ale potřebuje verdikt o výjimkách pro zvláště chráněné druhy. Pokud uspěje, bude úsek stavět nejdříve v letech 2025 až 2029.
Kauza Motocentra spí
I Tábor má svůj nekonečný příběh obchvatu na D3 u Motocentra Bratránkových. Hodlá jej ministerstvo dopravy ve spolupráci s ŘSD v dohledné době vyřešit? Slibů předchozích ministrů dopravy již bylo hodně, stále zde ale řidiči jezdí v jednom pruhu.
„Co se týče situace kolem Motocentra, aktuální opakované stavební řízení na dostavbu předmětného úseku je přerušeno, a to z důvodu podané žaloby u Krajského soudu v Českých Budějovicích na mezitímní rozhodnutí o vyvlastnění dotčených nemovitostí, vydané Krajským úřadem Jihočeského kraje. V současné době je soudní řízení přerušeno. V létě loňského roku zaslalo ŘSD ke Krajskému soudu v Českých Budějovicích nesouhlas s přerušením řízení. Soudní řízení však zatím stále nepokračuje,“ odpověděl na dotaz tiskový mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta. Soud totiž původně vyvlastnění odmítl, posléze vyvlastnění schválil. Majitelé Motocentra čekají, jak u budějovického soudu dopadne jejich odvolání proti vyvlastnění. Pokud k němu nedojde, stojí před ministrem Kupkou a jeho aparátem složitá jednání o náhradě za nemovitosti a pozemky majitelům Motocentra, na němž si jeho mnozí předchůdci vylámali chrup.
Diskuse k článku