O krůček blíž k D3 z Prahy až na rakouskou hranici - Jižní Čechy Teď!
19. 1. 2022 12:23

O krůček blíž k D3 z Prahy až na rakouskou hranici

TÁBORSKO/STŘEDNÍ ČECHY – Nejvyšší správní soud ukončil koncem roku vleklý spor o to, kudy dálnice D3 povede z jižních Čech územím Středočeského kraje do Prahy. Odmítl kasační stížnost spolku pro ochranu přírody dolního Posázaví Krajina 2000 a obce Okrouhlo proti plánům Středočeského kraje. Dálnice D3 tak povede Posázavím a napojí se u Jesenice na Pražský okruh. Další opravné prostředky již nelze proti koridoru uplatňovat. Nový ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ohlásil po svém nástupu ambiciózní plán, že během čtyř let přibude na 200 kilometrů dálnic. Tento rok má být zahájeno 50 kilometrů. O dostavbě D3 však nepadlo ani slovo. Před více než třemi lety tehdejší ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) oznámil, že středočeská část D3 by se měla začít stavět v roce 2021. Zmíněný rok uplynul a jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS) nedávno zkritizoval, že středočeský úsek D3 měří stále jen 1,7 kilometru a za dvanáct let se neprodloužil o jediný metr. Středočeská část má měřit 60 kilometrů.

O krůček blíž k D3 z Prahy až na rakouskou hranici - Jižní Čechy Teď!

Kde je zádrhel?

Na dotaz k zahájení stavby středočeského úseku D3 odpověděl tiskový mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta: „Středočeská dálnice D3 se nenachází mezi stavbami, které by mohly být z procesního pohledu zahájeny do roku 2025. Její reálné zahájení může s ohledem na stav přípravy nastat až po roce 2025. Dosud nevydané územní rozhodnutí ani jinou prognózu neumožňuje. ŘSD bude činit všechny kroky, aby mohlo být rozběhnuto plné územní řízení v co nejdřívější době.“

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a hranicí Rakouska. Zatímco v jižních Čechách se stavělo, ve středních Čechách stavba ani nezačala. D3 patří k páteřní síti dálnic a je nutná pro Jihočechy, cizince i pro tranzitní dopravu. Opatrně se nyní začíná hovořit také o možnosti, že by středočeská část D3 mohla být vybudována pomocí projektu PPP, tedy soukromým investorem.

D3 ano, ale ne u nás!

Dlouholetým kritikům vadí, že schválená trasa povede turisticky atraktivním Posázavím. Doporučovali spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a vybudovat obchvaty měst, což by ale podle odborníků přineslo jen problémy.
Takzvaná západní trasa Posázavím je navržena jako nejvíce vyhovující už přes pětadvacet let. „Problémem je, že kdo umí číst a psát, podá žalobu, a to je s odvoláními na deset let vystaráno. Původně byly proti jen dvě obce, dnes už je jich desítka a další ekologické organizace,“ konstatoval Pavel Eybert, předseda Sdružení pro výstavbu D3 a D4. Prvním předpokladem je vydané územní rozhodnutí, po kterém by měl následovat výkup pozemků. To není záležitost na rok či dva. Problémem je i kritizovaný most přes Sázavu. Říká se, že proti jsou zejména vlivní movití Pražané, kteří zde mají rekreační objekty. Připouští to i Pavel Eybert. „To je ale zástupný problém. Most bude tak vysoko, že nikoho rušit nebude. Navíc má plánovány protihlukové stěny, před ním a za ním nebudou ani odstávky pro auta,“ připomíná Eybert a dodává, že Středočeši na loňském jednání kraje se zástupci obcí sice dálnici chtěli, ale ne ve svém teritoriu. Kdyby se stanovila jiná trasa, je středočeská D3 opět na začátku a vzniknou v obcích kolem ní stejné problémy. Náš právní systém umožňuje odpůrcům spoustu kliček, které stavbu protahují na léta i desetiletí.
Konečný verdikt Nejvyššího správního soudu teď znamená naději. Aktuálně ŘSD usiluje o pravomocné územní rozhodnutí, pro to ale potřebuje verdikt o výjimkách pro zvláště chráněné druhy. Pokud uspěje, bude úsek stavět nejdříve v letech 2025 až 2029.

Kauza Motocentra spí

I Tábor má svůj nekonečný příběh obchvatu na D3 u Motocentra Bratránkových. Hodlá jej ministerstvo dopravy ve spolupráci s ŘSD v dohledné době vyřešit? Slibů předchozích ministrů dopravy již bylo hodně, stále zde ale řidiči jezdí v jednom pruhu.
„Co se týče situace kolem Motocentra, aktuální opakované stavební řízení na dostavbu předmětného úseku je přerušeno, a to z důvodu podané žaloby u Krajského soudu v Českých Budějovicích na mezitímní rozhodnutí o vyvlastnění dotčených nemovitostí, vydané Krajským úřadem Jihočeského kraje. V současné době je soudní řízení přerušeno. V létě loňského roku zaslalo ŘSD ke Krajskému soudu v Českých Budějovicích nesouhlas s přerušením řízení. Soudní řízení však zatím stále nepokračuje,“ odpověděl na dotaz tiskový mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta. Soud totiž původně vyvlastnění odmítl, posléze vyvlastnění schválil. Majitelé Motocentra čekají, jak u budějovického soudu dopadne jejich odvolání proti vyvlastnění. Pokud k němu nedojde, stojí před ministrem Kupkou a jeho aparátem složitá jednání o náhradě za nemovitosti a pozemky majitelům Motocentra, na němž si jeho mnozí předchůdci vylámali chrup.

 

 

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.