Petr Kalina: Je zavedení mýta na silnicích I. třídy dobré řešení?

Podnikatel Jan Antonín Baťa sepsal v roce 1937 vizi Československa „Budujeme stát pro 40 000 000 lidí“. Jeho myšlenky by neměly zapadnout. Jakoby se dnes v úvahách zapomnělo, že jsme tranzitní zemí a nedělalo se nic pro využití tohoto potenciálu. K využití polohy ve středu Evropy pro rozvoj naší republiky měla být v Baťově vizi řešena doprava a to zásadním způsobem. Plánovala se dálnice, která měla protnout celé tehdejší Československo od Chebu až za Prešov a Zakarpatskou Ukrajinu. Počítalo se s modernizací husté železniční sítě. A samozřejmě s leteckou dopravou – za první republiky se říkalo, že nebe je naše moře.
Zdá se mi, že neřešíme širší souvislosti a občas se zahrabáváme v lokálních problémech. Podle mého názoru si musíme jasně nastavit priority a říci si, co opravdu chceme. Na úrovni státu, kraje i obcí. Je to těžké a není to jen o rozhodnutí, ale i o převzetí odpovědnosti za ně. Budou nás naši potomci velebit za to, že mělo větší váhu při našem rozhodování zachování úseku pro přechod žab, nebo že na silnici z Cehnic do Skočic byla v zatáčce přejeta kamionem jejich babička…? Je rostoucí objem tranzitní dopravy celospolečenský fenomén a platíme daň za to, že máme čerstvé zboží v supermarketech, když nedokážeme lépe využívat lokální suroviny?
Vím, o čem mluvím. I v naší obci se před lety řešila otázka kamionové dopravy. Naštěstí (či bohužel) se našel „problém“ – starý most. A nově vybudovaná komunikace dovedla odklonit kamionovou dopravu mimo naši obec. Problém s mýtem není černobílý. Nemůžeme ho řešit jen na lokální úrovni, ale v širších souvislostech. Zavedení mýta má funkce fiskální, regulační, sociální. Bohužel interpretace těchto poloh bývá některými argumentujícími účelově zkreslena.
Věřím, že najdeme ochotu všech zainteresovaných ke vzájemné komunikaci, dostatečné rozhodnosti a argumenty pro podporu optimálního řešení.
Nedávno pan premiér Andrej Babiš navštívil Jihočeský kraj a na místě se seznámil s možnými důsledky zavedení mýta na silnicích 1.třídy. Navštívil také Písecko a Strakonicko.
Na srpen svolává člen rady Jihočeského kraje Jiří Švec, odpovědný za dopravu a dopravní obslužnost, koordinační schůzku k uvedenému problému. Doufám, že se nezůstane jen u politických proklamací a bude snaha hledat řešení, které bude založené na komplexním posouzení dopravy v kraji i okolních regionech.
Petr Kalina,
zastupitel Jihočeského kraje a starosta obce Dobev
Diskuse k článku