banner3
Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 
 
 

Kdy a kam

  • Milevské léto - Rightnow a Maddie

    Čtvrtek 18.7 18:00 - Milevsko, KD - amfiteátr

    Koncert.

  • Promítání filmu Obr

    Čtvrtek 18.7 - Na Lipníku, Kovářov

    Začátek po setmění.

Zobrazit všechny události
 

Překvapivý signál v Českých Budějovicích: cyklo a pěší doprava klesá. Lidé ale přesedají spíš do aut než do MHD

Náměstek primátora František Konečný . , Autor: L. Kolářová

Náměstek primátora František Konečný .     Autor: L. Kolářová

ČESKÉ BUDĚJOVICE – Ve středu vpodvečer se v zasedací síni budějovického zastupitelstva na radnici sešli občané se zástupci města a firmy AF-CityPlan, která pracuje na Strategickém plánu udržitelné městské mobility. Strategie hledá náměty a návrhy a jim odpovídající projekty, které mají řešit do budoucna automobilovou, veřejnou, cyklistickou a pěší dopravu po městě. Zpracovatel modeluje scénáře do roku 2025, do roku 2035 a ještě za rok 2035. Zpracovatelé už se přes přípravné fáze dostali do návrhové části, kterou představili veřejnosti. Dokument je umístěn i na webu města a každý ještě může do 31. března posílat připomínky na e-mail mobilita@c-budejovice.cz. Pak už firma AF-CityPlan vyhotoví akční plán realizace jednotlivých opatření a ještě letos v polovině roku má strategii dokončit.

České Budějovice už nejsou metropolí

Podle náměstka primátora Františka Konečného problém Českých Budějovic spočívá v tom, že město má rozlohu pouze 55 kilometrů čtverečních, což je zhruba polovina proti jiným krajským metropolím. Samo už dokonce oficiálně o zařazení mezi metropole přišlo, protože nenaplňuje metropolitní znaky. Kolem Budějovic ale vyrostlo už téměř dvacet satelitů, kam se lidé stěhují, do práce ale dojíždějí do města a vozí tam mnohdy i děti do škol. „My chápeme, že lidé chtějí bydlet v klidu a co nejblíž přírodě, ale tyto satelity nestaví pro své obyvatele školky, školy ani obchody a naopak přicházejí s požadavky, abychom my tam vedli městskou hromadnou dopravu," řekl Konečný. Ranní a odpolední kolony ve městě podle něj způsobuje hlavně masa 30 tisíc lidí, která se z okolí Budějovic přemísťuje z práce a do práce.

Aut stále přibývá

Další problém tkví v tom, že ačkoliv jsou Budějovice považovány za město cyklistů, pěší a cyklodoprava zaznamenává pokles a stále roste doprava automobilová. Na 94 000 obyvatel města už dnes připadá 103 000 přihlášených aut. Představovaná strategie proto navrhuje kroky, jak zatraktivnit veřejnou dopravu – například přednostními pruhy nebo předností na světelných křižovatkách, aby byla MHD rychlejší než auta. Návrhová část strategie mluví také o cenové přijatelnosti – a k tomu se ozval ze sálu hlas, že poslední kroky tomu zrovna nepřisvědčují. A zazněl i dotaz, jestli nemůže být MHD zadarmo. František Konečný řekl, že město Dopravní podnik dotuje částkou 200 milionů ročně a dalších 150 milionů si podnik vydělává na tržbách. Budějovice s dvoumiliardovým rozpočtem těžko podle něj mohou dát 350 milionů Dopravnímu podniku, aby vozil lidi zadarmo.

Mladá žena ze sálu se podivila, proč zpracovatel strategie stále počítá v dělbě práce mezi jednotlivými druhy dopravy s nárůstem aut i do budoucna. Zaznělo, že se vychází z modelů současného chování lidí, ale může se stát, že to se v budoucnu změní. Nyní s tím ale nelze kalkulovat. „Mně to připadá spíš jako plán rozvoje automobilové dopravy a ne plán na zklidnění," řekla.

Vyslechla si, že to je o výchově a o kampaních, kterými se musí na obyvatelstvo působit. Od pracovníků firmy AF-CityPlan zaznělo, že 60 letý člověk by si bez auta připadal sociálně degradovaný, pro 40 letého je auto nutné, ale není zajímavé a pro 20 leté lidi už je vyloženě nemoderní. To je prý zkušenost z Prahy.

Co dál? 

Další mladý muž ze sálu připomněl, že v komfortu pro cyklisty má ale město ještě co dohánět, jednak trasami po sídlištích, ale hlavně budováním bezpečných úložišť kol. „Když chci jet třeba vlakem pryč na víkend, těžko si nechám na tři dny kolo před nádražím, to už bych se s ním neshledal," řekl mladík. Náměstek Konečný souhlasil, že hlídaná úschovna kol by byla zapotřebí nejen u nádraží, ale třeba i u Jihočeské univerzity.

Návrhová část strategie obsahuje také výhled, kde vzniknou odstavná parkoviště, z nichž se dá pokračovat do centra městskou dopravou. První se otevřelo v Jírovcově ulici a je vyhledávané, autobus MHD odtud denně přepraví 300 lidí. Další je v plánu na Dlouhé louce nebo na Pohůrce a kdyby z každého z nich odjelo 300 lidí, je to už tisícovka, která by nemířila do centra autem.

Debata se rozvinula také o dálnici. Z řad občanů zazněla obava, že zprovoznění kompletní dálnice až do Budějovic bude do města nasávat další dopravu, protože lidem z okolí se zrychlí cesta do práce autem. Odborníci tvrdili, že tak to nefunguje. Budějovický architekt Jiří Brůha, který si také přišel návrhovou část strategie poslechnout, považuje za málo rozpracovanou příměstskou železniční dopravu. Podle zpracovatelů se s příměstskými vlakovými S-linkami počítá, ale v tom je nutná kooperace i v obcích kolem Budějovic, aby kolem tamních zastávek vznikala odstavná parkoviště a lidé z menších vsí okolo mohli dojet autem k zastávce a pokračovat vlakem. A objevily se i rady, aby se v celém městě obyvatelům vydaly rezidenční parkovací karty a pro návštěvníky města se veškeré parkování zpoplatnilo a tím prý rázem přejdou do veřejné dopravy. 

Tak jednoduše to ale asi nepůjde, proto je práce na strategii mobility tak dlouhodobý a obtížný proces. Má zajistit rovnou možnost dopravy ke klíčovým cílům a službám pro všechny skupiny obyvatel, bezpečnost pro všechny druhy dopravy, snížit hluk i emise, vést ke snížení spotřeby energie, zlepšit efektivitu dopravy a atraktivitu městského prostředí pro jeho obyvatele. Zdůrazněna byla i potřebná součinnost kraje.

Diskuse k článku - 3 příspěvky
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
  • Michal B. 

    Reagovat

     

    Vidím problém v posledním odstavci. Nelze se zavděčit všem a vytvořit ihned dokonalý systém. Je ale potřeba někde začít. Pokud se tak nestane, můžeme ve vzdálenější budoucnosti očekávat, že přijdou razantní a nepopulární řešení typu do centra vůz s minimálně 2 osobami, aby to mělo význam. Sám patřím mezi lidi, kteří jezdí v drtivé většině v autě sami, nicméně vozím velkou tašku a další nástroje potřebné k mé práci, takže na kole to nedám. Nicméně je celá řada lidí, kteří jezdí autem sami a v kapse mají mobil, toť vše. Je otázkou, proč nejezdí na kole, ale hned mě napadá první odpověď. Jízda na kole do práce znamená úschovu kola minimálně na 8 hodin. Ne všechny firmy, obchody či restaurace toto mají a tak člověk pracující v centru jede raději autem, než aby se 5 dní v týdnu strachoval o to, že mu na ulici ukradnou kolo. Druhá neméně podstatná věc jsou neexistující cyklostezky/pruhy přímo v centru. Na obyčejném kole se po kostkách moc dobře nejezdí a když musíte neustále řešit, zda-li je tam či onam, abyste měli cestu co možná nejpříjemnější, je to na pytel. Pokud tedy město bude chtít podpořit cyklistickou dopravu, musí to být ve velkém a bez kompromisů. Řidiči si holt počkají.

    Vloženo 23.3.2018 00:04:31

    • newmna 

      Reagovat

       

      Naprosto jste to vystihl, souhlasím :)

      Vloženo 2.4.2018 15:12:17

  • Součinnost kraje 

    Reagovat

     

    To je chiméra jak Brno! Zimola zde od nástupu na provinční trůn zdecimoval veřejnou dopravu nebývalým způsobem! Se zvláštním zaměřením k ničení příměstské železnice. Vedoucí s podvedoucím JIKORDu (oba ODS) dokonce celých 8 let unisono lhali, že integrace veřejné dopravy v JČ nemá smysl. Na připomínky starostů, cestujících, nikdo nafoukaně nereagoval. Myslím, že ucpaná města a neřešení satelitů (viz. poslední přihlouplý krok kraje - šílené zdražení MHD na Hlubokou i jinam) má jasné viníky! Resp. přímo zloděje, kteří se na likvidaci veřejné dopravy obohatili. Lidé se tak odnaučili používat busy a vlaky a najednou se někdo diví, že nejen v ČB není k hnutí. Jsem zvědav, kdo celou situaci po trotlech zlodějských z kraje dá do pořádku (viz. např. pokračující bezuzdná likvidace vlakové dopravy velice pochybnou privatizací šumavských tratí). Zatím ustrašená hejtmanka ani nikoho nepotrestala, tudíž je jakýkoli "strategický plán" pro kočku! Lumpi z kraje nepřiznají své chyby a město samo v tom nic nezmůže.

    Vloženo 22.3.2018 17:45:49

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace