Při ranní nehodě na obchvatu Chýnova se zranila žena. Křižovatka je nebezpečná hlavně pro nejisté řidiče, říká odborník - Jižní Čechy Teď!
7. 9. 2023 17:29

Při ranní nehodě na obchvatu Chýnova se zranila žena. Křižovatka je nebezpečná hlavně pro nejisté řidiče, říká odborník

Při ranní nehodě na obchvatu Chýnova se zranila žena. Křižovatka je nebezpečná hlavně pro nejisté řidiče, říká odborník
Při ranní nehodě na obchvatu Chýnova se zranila žena. Křižovatka je nebezpečná hlavně pro nejisté řidiče, říká odborník
Při ranní nehodě na obchvatu Chýnova se zranila žena. Křižovatka je nebezpečná hlavně pro nejisté řidiče, říká odborník
Zobrazit galerii (5)
Při ranní nehodě na obchvatu Chýnova se zranila žena. Křižovatka je nebezpečná hlavně pro nejisté řidiče, říká odborník
CHÝNOV - Další nehoda se stala dnes ráno na obchvatu Chýnova. Stejně jako v řadě předchozích případů bylo příčinou střetu dvou osobních automobilů nedání přednosti. Nehoda si tentokrát vyžádala jedno lehké zranění. „Křižovatka je nebezpečná, když jsem tudy projížděl, bylo mi to jasné na první pohled," říká jihočeský koordinátor BESIP Václav Kovář.

Při ranní nehodě na obchvatu Chýnova se zranila žena. Křižovatka je nebezpečná hlavně pro nejisté řidiče, říká odborník - Jižní Čechy Teď!

Dvě osobní vozidla se střetla na obchvatu Chýnova dnes pár minut před sedmou hodinou ráno. Při nehodě se zranila jedna žena, které pomáhali táborští profesionální hasiči dostat se z auta a následně ji předali do péče záchranářů. „Na místě jsme ošetřili ženu středního věku, která měla pohmožděný hrudník. Po ošetření byla převezena do táborské nemocnice,“ informuje mluvčí Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje Petra Kafková.

Hasiči pak zajistili místo nehody. „Řídili jsme provoz, provedli zabezpečení havarovaných vozidel a asistovali při naložení na vůz odtahové služby,“ doplňuje mluvčí jihočeských hasičů Vendula Matějů. Podle prvotních informací policie bylo příčinou nehody nedání přednosti v jízdě.

Do statistik nehod na obchvatu Chýnova, který se otevřel loni 10. října, tak přibyla další čárka. Ředitelství silnic a dálnic přitom na turovecké křižovatce provedlo během roku právě v reakci na vysoký počet nehod několik úprav, jako je například instalace reflexní pásky do svodidlových pásnic, doplnění vodorovného dopravního značení, výstražných trojúhelníků, či doplnění optické brzdy z rocbindy. Značku přednosti v jízdě nahradila značka s reflexním rámem, došlo k osázení baliset v prostoru křižovatky v části „turovecké“ a k doplnění optických brzd před druhý a třetí trojúhelník a přibylo i další vodorovné dopravní značení.

Začátečník se nestihne včas rozjet

Proč se tedy i přes všechna opatření na obchvatu bourá pořád dál? Podle jihočeského koordinátora BESIPu Václava Kováře se na chýnovském obchvatu vytvořila dopravní situace bez ohledu na psychologii a přemýšlení řidičů a na jejich schopnosti. „Je tam krásná, poměrně široká hlavní silnice a v místě křížení z vedlejších komunikací je tam rozjezd do kopce. Když si vzpomenu na svou pětadvacetiletou kariéru učitele autoškoly, rozjezd do kopce je něco, čeho se báli nejen začínající řidiči, ale i ti, kteří přišli třeba na kondiční jízdy. Jejich práce se spojkou je trochu limituje a vadí jim to hlavně tam, kde se mají rozjíždět do kopce. Člověk pak ztratí jistotu. Pokud přijede po vedlejší silnici zkušený řidič, nemá většinou problém. Jestliže se ale jedná o řidiče začátečníka, nebo třeba člověka, který nejezdí moc často, či seniora, rozjezd trvá o něco déle. Po hlavní silnici by se navíc mělo jezdit rychlostí 90 kilometrů v hodině, ale ve skutečnosti každé druhé auto jede spíš rychlostí 100 až 110 kilometrů v hodině. Váhavý řidič pak prostě nestihne rozjezd včas a dojde ke střetu,“ říká Václav Kovář, který podle svých slov odhadl, že křižovatka bude z tohoto důvodu nebezpečná hned v den, kdy se obchvat otevřel a projel se po něm.

„Viděl bych ještě jednu příčinu nehod, ve směru od Tůrovce na Chýnov může hrát roli i příjezd ke křižovatce. Jsou tam trochu zatáčky, pak přijde dolinka, řidič v okamžiku, kdy je dost daleko od křižovatky v podstatě vidí hlavní silnici, pak se mu ale na chvilku schová a najednou vyjíždí do horizontu, aniž by viděl těleso silnice. To se ukáže až když vyjede na horizont. A to všechno může hrát určitou roli v psychice řidiče. Silnice se objevuje, ztrácí… Není to tam dobře udělané,“ uvažuje Václav Kovář.

A jak tedy situaci vyřešit? „Podle mého názoru stačilo zarourovat podjezd, nechat tam auta projet z Tůrovce směr Chýnov a nájezd vytvořit připojovacími pruhy. Teď už bude řešení poměrně složité. Nezbývá než ještě více zdůrazňovat přednost, kterou musí řidiči dát. Jako preventisti se snažíme na různých akcích pro veřejnost ovlivňovat myšlení řidičů, upozorňovat, varovat. Nabádáme řidiče, kteří nemají úplně jistotu v práci se spojkovým pedálem, aby volili jinou trasu nebo, pokud mají tu možnost, využívali vozidlo s automatickou spojkou,“ míní Václav Kovář a jedním dechem dodává, že věří, že se situace časem trochu uklidní.

„Znám křižovatky, na kterých se stávaly často nehody, pak lidé začali brát křižovatku v úvahu, víc se jí vyhýbat a třeba i několik let se tam nehoda nestala, ale tady se za rok ještě situace neuklidnila, je to smutné,“ uzavírá Václav Kovář.

Monika Prokýšková
Monika Prokýšková

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.