Přípravy obchvatu Volyně pokračují

„Souhlasné stanovisko EIA je základní podmínkou investora stavby, kterým je Ředitelství silnic a dálnic, k zadání projektových prací,“ popsal volyňský starosta v městském zpravodaji. „S ohledem na nedostatek finančních prostředků Ředitelství silnic a dálnice pozastavilo přípravu některých staveb, to se ale naštěstí netýkalo přeložky silnice I/4 Volyně – Zlešice,“ těší starostu Martina Červeného.
Dodal, že stavba byla vyhodnocena jako významná. „V přípravě se pokračuje. V současné době poptává Ředitelství silnic a dálnic na základě rámcových smluv případné zhotovitele projektové dokumentace pro vydání společného povolení stavby tak, aby ještě do konce letošního roku byly projektové práce zahájeny,“ prozradil starosta Volyně.
„Stavebně nejzajímavější na sedmikilometrové trase bude 150 metrů dlouhý hloubený tunel. Pošumavská Volyně se koncem 20. let možná konečně dočká přeložky vytížené silnice I/4, po které míří tranzit k česko-bavorskému hraničnímu přechodu Strážný/Phillipsreut. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) po více než roce aktuálně získalo souhlasné stanovisko jihočeského krajského úřadu v procesu posouzení vlivů stavby na okolí (EIA),“ uvádí ministerstvo dopravy.
Připomíná, že obchvat Volyně je příkladem vleklé přípravy staveb. „Do území se začal kreslit už na přelomu 80. a 90. let, tehdy měla přeložka jít ještě částečně skrze Volyni. V polovině 90. let plán dokonce získal od ministerstva životního prostředí v procesu EIA souhlasné stanovisko, do druhého procesu EIA zamířil v roce 2007, řízení ale bylo zrušeno kvůli změně zákona. Nyní tedy vyšel třetí pokus, který zapracovává i minulé připomínky,“ dodává ministerstvo.
„Na žádost města Volyně byla prověřena možnost realizace hloubeného tunelu o délce 150 metrů v blízkosti Kaple Anděla Strážce,“ píše se v aktuální dokumentaci. Důvodem je mimo jiné zachování výhledu na kapli. Podle zpracovatelů dokumentace tunel zlepší i sklonové poměry, takže je doporučen jako jediná varianta. Díky obchvatu podle ministerstva silnice I/4 také obejde vrch Betaň, kde jsou nyní nebezpečné serpentiny a podélný sklon silnice dosahuje až 10 %. „Zejména v zimním období se toto stávající trasování jeví jako velmi nevhodné,“ stojí v materiálu.
Přeložka se napojí na stávající silnici severně od Volyně mimoúrovňovou křižovatkou, ukončení trasy pak bylo posunuto na jih až za obec Zlešice. „Vzhledem k relativně vysokým intenzitám provozu na stávající silnici I/4 je stavba přeložky a náprava stávajícího nevhodného trasování žádoucí. Dojde tím ke snížení dopravní zátěže v centru Volyně a dále ke zvýšení komfortu jízdy v řešené trase,“ uvádí dokument.
Stavět se má v letech 2027 až 2030, stavba si vyžádá zábor zhruba 28 hektarů zemědělské půdy a dvou hektarů lesa. Jihočeský krajský úřad dal řadu podmínek, mimo jiné prozkoumání vlivu na spodní vody nebo zbudování přechodů pro zvěř.
Diskuse k článku