Restaurovaná Brandlova díla zamířila z jihu Čech na výstavu do Národní galerie v Praze

Státní hrad a zámek Jindřichův Hradec zapůjčil Národní galerii ze svých sbírek dvě Brandlova díla, obraz Alexandr a Timoklea a jedno z nejrozměrnějších Brandlových pláten Historie Josefa Egyptského o rozměrech 292 krát 511 centimetrů. První z nich restaurátorský zásah nepotřeboval, druhý restauroval tým restaurátorů Akademie výtvarných umění v Praze pod vedením akademického malíře a restaurátora Adama Pokorného. Národní památkový ústav jeho restaurování podpořil i finančně. Obraz právem patří k vrcholným Brandlovým pracím.
Další dílo na výstavu putovalo z klášterní obrazárny cisterciáckého opatství ve Vyšším Brodě. Obraz nazvaný Tři ženy a lovec Brandl namaloval po roce 1720. Byl patrně restaurovaný již vícekrát, přesto se akademickému malíři a restaurátorovi Radovanu Klouzovi v malbě podařilo prozkoumat dosud neznámé autorské přemalby, takzvané pentimenti. V horní části obrazu objevil trojici andílků, z nichž jeden sype patrně z ošatky drobné lístky nebo mince, v dolní části postavu sluhy malého vzrůstu, snad liliputána, která byla před restaurováním jen málo čitelnou.
Z klášterního kostela Nejsvětější Trojice ve Lnářích, který je ve vlastnictví římskokatolické farnosti Blatná, byl zapůjčen obraz Nejsvětější Trojice s Pannou Marií, sv. Augustinem, sv. Tomášem z Villanovy a sv. Zuzanou z roku 1707. Rozměrné plátno určené pro výzdobu hlavního oltáře signované jménem Petrus Brandl restaurovaly akademické malířky a restaurátorky Romana Balcarová a Lenka Helfertová.
Všechny čtyři obrazy jsou registrovány jako kulturní památky. Dohled nad jejich restaurováním vykonávají českobudějovičtí památkáři, se kterým restaurátoři průběžně konzultovali postup prací, rozsah přiznání autorských přemaleb a starších i nových retuší. „Restaurátoři museli zajistit barevnou vrstvu obrazů, konsolidovat uvolněnou malbu, sejmout povrchové nečistoty a provést korekce nevyhovujících retuší a tmelů. Aplikaci závěrečného konzervačního laku předcházela scelující retuš defektů a poškozených partií. Kvalitní a profesionální přístup k restaurování vytvořil předpoklad nejen estetické rehabilitace těchto vynikajících barokních děl, ale především jejich zachování pro budoucí generace,“ shrnula Ludmila Ourodová z Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích.
Expozice ve Valdštejnské jízdárně obsahuje celkem 63 uměleckých děl. Vedle obrazů Petra Brandla jsou zde pro srovnání vystavena i díla Michaela Václava Halbaxe, Philipa Christiana Bentuma, Jana Samuela Františka Wussina, Jana Kupeckého, Karla Škréty, Kristiána Schrӧdera, neznámých kopistů jeho děl i plastiky od Brandlova přítele Matyáše Bernarda Brauna.
Diskuse k článku