Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů - Jižní Čechy Teď!
před 4 hodinami

Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů

Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů
Zobrazit galerii (26)
Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů

SOBĚSLAV – Letadla, zbraně, auta a papoušci. Tak vypadala sobota 24. května na soběslavském letišti, kde se konal tradiční Den technických sportů. Překvapivě velký zájem byl mezi technikou o pestrobarevné papoušky. Ti nadchli malé i velké návštěvníky.


Soběslavské letiště žilo Dnem technických sportů - Jižní Čechy Teď!

Na parkoviště se kolem desáté dopoledne začala sjíždět auta. Krátce po jedenácté jich bylo na místě okolo stovky a návštěvníci se pohybovali po letišti. Dorazili hasiči z Kardašovy Řečice, kteří dětem ukázali interiér nového zásahového vozu a nechali je vyzkoušet si požární útok na cíl. Přijela i armáda, která mimo jiné učila nejen děti střílet ze zbraní na terč.

Mezi dětmi bodoval minitirák, který je vozil po letištní louce. „Všechno je tu hezké, jako každý rok. Nejvíce se mi líbí ta malá auta pro děti. Určitě přijdeme i příště,“ pochválila akci Pavla Píhová ze Soběslavi. „Akce probíhá dobře, máme dost lidí. Děláme ji už přes pětadvacet let,“ doplnila předsedkyně Aeroklubu Soběslav Jana Vránková. Návštěvníci si mohli prohlédnout jak historická, tak moderní letadla i větroně. Návštěvníci starší dvanácti let se mohli vydat na vyhlídkový let nad krajinou.

Vedle techniky lákalo vystoupení papoušků

„Letos jsou novinkou papoušci. Tradičně je ale zájem o seznamovací lety, kde si lidé mohou vyzkoušet roli pilota,“ dodala Jana Vránková. Právě papoušci se stali největším lákadlem – téměř nikdo si jejich vystoupení nenechal ujít. Součástí programu byly i ukázky seskoků parašutistů. Uprostřed areálu stál vysloužilý větroň, do kterého si mohli návštěvníci sednout a představit si, jaké to je řídit bezmotorové letadlo. Program doplňovaly rozhovory se zástupci jednotlivých stanovišť i tombola o atraktivní ceny. „Akce je tak oblíbená, že se nás lidé každý rok ptají, zda se mohou těšit na další ročník,“ podotkla Vránková.

Jedno z nejzajímavějších letadel – červený letoun Z-226MS z roku 1958 – pilotoval i místní letec Jan Novák, který má za sebou přes padesát let zkušeností. Přiblížil, co obnáší pilotování. „K létání je potřeba zdravotní způsobilost, která se určuje i podle typu letadla. Samozřejmostí je výcvik – jeho délka závisí na šikovnosti žadatele. Když úspěšně projde všemi zkouškami, získá pilotní průkaz. Protože komunikujeme přes rádia, potřebuje i osvědčení radiofonisty,“ vysvětlil Novák. Cena pilotního výcviku pro motorový letoun se podle něj pohybuje i kolem čtvrt milionu. „Každé letadlo má předepsané prohlídky – po 50, 100, 500 a více letových hodinách. Každá má svou náročnost – zahrnuje promazání, ošetření a kontrolu různých částí letounu. Bez těchto prohlídek se létat nesmí,“ dodal. Za svou kariéru odlétal Jan Novák přes tisíc letových hodin.

Filip Martin
Filip Martin

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.