Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 
 
 

Kdy a kam

  • Relaxační malba pro dospělé

    pondělí 23.9 17:30 - Milevsko - Dům kultury

  • Václav Neckář se skupinou Bacily

    pondělí 23.9 19:00 - Písek, Divadlo Fráni Šrámka

    Koncert.

Zobrazit všechny události
 

Mýto na silnicích I. třídy - cesta nejmenšího odporu

Obce, města i kraj se již několik let zaobírají otázkou, co se stane po zavedení mýta na silnicích I. třídy. Obecně se nechá předpokládat, že i v tomto případě platí teorie nejmenšího odporu. Nikdo přesně neví, co se přesně stane, ale již máme zaručené teorie, že to bude přesně tak, jak předpokládáme.

Bohužel se dlouhá léta vědělo, že jsme tranzitní zemí, ale nedělalo se vše potřebné pro využití tohoto potenciálu. Již Baťa věděl, že je potřeba využít naši polohu ve středu Evropy pro rozvoj naší republiky, a to jak pozemní, tak leteckou dopravou. Ne nadarmo se za první republiky říkalo, že nebe je naše moře a plánovala se dálnice od Aše k Tatrám a od Jadranu do Itálie. Jsme o sto let dál a dodnes nejsme schopni využít potenciálu, který nám dal praotec Čech do vínku. Dnes jsme stále na začátku a jak je českým zvykem, tak jsme papežtějští než papež a hledáme lokální problémy a mnohdy neřešíme souvislosti.

Začátkem srpna svolal uvolněný radní Jiří Švec na krajský úřad koordinační schůzku ve věci zavedení mýta na některé úseky silnic I. třídy. Tato schůzka byla jistě potřebná, ale nemůžeme zůstat u politických proklamací, musíme začít dělat praktické kroky k realizaci vybudování dálniční sítě a obchvatů našich měst a obcí.

Musíme si jasně nastavit priority a říci si, co opravdu chceme. Je to někdy těžké a je to o rozhodnutí a vzetí odpovědnosti za kroky, které činíme. Budou nás naši potomci velebit za to, že mělo větší váhu zachování úseku pro přechod žab a nebo soudit za to, že na silnici z Cehnic do Skočic byla v zatáčce přejeta kamionem jejich babička?

Vím, co říkám, i v naší obci se před lety řešila otázka kamionové dopravy. Naštěstí, či bohužel, se našel odpor a v tomto případě to byl starý most a nově vybudovaná komunikace, která dovolila z naší obce odklonit kamionovou dopravu. Vždy je něco za něco a je na nás, který odpor si zvolíme.

Problém s mýtem nemůžeme řešit jen lokálně, řešení je potřeba hledat v souvislostech celého regionu, kraje a republiky. Věřím, že najdeme dostatečný tlak na překonání odporu, a to nejen v našem kraji.

Petr Kalina, zastupitel Jihočeského kraje, starosta obce Dobev

Diskuse k článku - 8 příspěvků
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
  • Petr 

    Reagovat

     

    Pokračujte ve své práci. Výsledek se dostaví.

    Vloženo 30.8.2019 22:39:05

  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Kamiony bez řidičů, na vagonech a na kolejích, ať to sviští. A povinně vytěžováky, nahlásit jízdu, trasu a náklad/nenáklad a vše cestou přibrat. Mělo to něco do sebe. Hola hola, kolej volá.

    Vloženo 28.8.2019 14:34:17

    • anonymní čtenář 

      Reagovat

       

      No kamiony na kolejích se tady zkoušelo, tuším že se to jmenovalo ROLA. Jenže představa služeb naší dráhy se diametrálně odlišovala od požadavků dopravců. Dobou strávenou na kolejích počínaje (občas taky tři dny!!!) a naprosto nedostačujícím zázemím pro řidiče konče. A opravdu si myslíte, že kamiony jezdí prázdné? Dopravci se naopak snaží sehnat náklad na každou cestu, ony se ty "jalové kilometry" značně prodraží. V některých případech zpětná cesta být vytížena nemůže, při představě že v chladícím voze, který Vám přivezl maso se na zpáteční cestu naloží třeba PEt lahve na recyklaci, nebo hnojivo, by Vás asi přešla chuť. A v cisterně na cement opravdu nejde vozit nafta. Ale jestli jim to chcete přikázat, je to na Vás.
      Naše dráhy bohužel zaspaly dobu, zrušily obsluhu vleček do většiny podniků a slavné cargo na drobné zásilky zvysoka kašle, proto to tu vypadá tak, jak to vypadá.

      Vloženo 28.8.2019 20:53:09

      • Entroslav 

        Reagovat

         

        RoLa - v úseku Č. Budějovice - Villach zavedena doprava kamionů po železnici od 13.9.1993. Provozovatelé – Bohemiakombi s.r.o. a ÖKOMBI s ČD a ÖBB přepravili od počátku provozu do konce roku 1998 34 tisíc kamiónů s celkovou hmotností bezmála 1,1 mil. tun. V květnu 1999 zrušeno. Proč? Přepravovat kamiony (nebo jen jejich návěsy) po železnici je celkem drahý špás, který vyžaduje podporu státu. Samotnému silničnímu dopravci se bez podpory nevyplatí, a proto ji nevyužívá. I takoví ekologové, jako jsou rakouští sousedé, těchto linek z tohoto důvodu zrušili několik... Je to vše o penězích a prioritách. Např. investice do speciálních nízkopodlažních vagonů určených pro přepravu kamionů není zanedbatelná.
        K vlečkám - je to opět o penězích a rychlosti přepravy. ČD Cargo by vlečky obsluhovaly rády dál - jde jim přece o peníze, ale samotné menší podniky zájem nemají, vlečky ruší. Vyplatí se jim přepravovat zboží a výrobky kamiony tzv. z domu do domu. Ne z domu někam na nádraží a odtud po překládce do kamionů teprv k odběrateli. Ne každý menší podnik má (měl) svou vlečku. Zde mají šanci pouze ucelené větší přepravy, např. uhlí do tepláren, Škoda auto atd.

        Vloženo 28.8.2019 23:08:33

        • Entroslav 

          Reagovat

           

          Vlečky - příklad z praxe - podnik Ferona v Č. Budějovicích na vlastní žádost a po schválení Drážním úřadem ukončil v loňském roce provoz na své vlečce. Paradox - provoz ukončen, vlečka však nadále zůstává ve vlastnicví podniku a do doby schválení jejího zrušení musí podnik tuto vlečku udržovat v provozuschopném stavu, i když se na ní roky nehne ani kolo... Hmm, hmm :-(

          Vloženo 28.8.2019 23:26:29

    • anonymní čtenář 

      Reagovat

       

      Doprava nákladními vlaky už je pasé. Mladí nádražáčtí potomcici komunistů zlikvidovali nákladiště a vlečky. NaTrati Plzeň - Č. Budějovice jezdilo před rokem 1989 a ještě pár let po něm desítky nákladnícgh vlakŮ denně. Dnes jedou tři čtyři za celých 24 hodin. Dopravu nahnali lobisté na silnice, které jsou přetížené a rozbité. Tyjí z toho jen oni a politici. Německé nákladní vlaky po této trati jezdí už jen vyjímečně. Cestování vlaky je také svízelné. Samá zpoždění a výluky. Než se tady ten svinčík po komunistech dá do pořádku uběhne ještě mnoho vody ve Vltavě.

      Vloženo 29.8.2019 15:40:43

  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Kdyby kamiony neplnily kapsy a břicha majitelů, asi by jich tady nebylo registrováno 90.000

    Vloženo 28.8.2019 14:25:21

  • Přesně tak 

    Reagovat

     

    Je potřeba silničním špeditérům tak nějak po socialisticku dotovat jejich byznys. A co nejvíce jim jej ulehčit, vagón železničního karga hezky po kapitalisticku platí každý ujetý km, zisk majitelů kamionů hezky zadotujeme my všichni.

    Vloženo 28.8.2019 13:30:32

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace