V Milevsku jeden přechod pro chodce vybudovali a druhý vedle zrušili. Do práce se stavbaři pustili v ranní špičce



MILEVSKO – Likvidace přechodu pro chodce před Bistrem Fany v milevské Riegrově ulici ve čtvrtek 22. května po ránu dost lidí zaskočila. Stavbaři si totiž pro odstraňování přechodu vybrali čas kolem osmé ráno, kdy tudy lidé projíždějí k poliklinice, ke škole a ve čtvrtek navíc míří další lidé z okolních obcí na pravidelné čtvrteční trhy na náměstí. Do toho stály před některými provozovnami zásobovací dodávky. Situace byla nepřehledná a panoval zmatek. Do redakce Milevských novin pršely dotazy, proč se taková akce koná v osm ráno – i ze snímku je patrné, že už za pár hodin byla ulice prakticky prázdná. A proč se konala vůbec?
Milevšťané se stejně upřímně divili před třemi týdny, když firma Colas CZ budovala nový přechod jen zhruba o 40 metrů dál směrem k Husovu náměstí. Tehdy redaktor Milevských novin projel centrum a přechody spočítal: „Ve směru od Písku je první přechod pro chodce u restaurace U Broučka. Další přechod se nachází po 100 metrech na úrovni služebny Policie ČR na náměstí. Třetí přechod je v Riegrově ulici u knihovny. Čtvrtý na úrovni Bistra Fany a nový přechod u ulice Pod Farou. Od předchozího je vzdálen přibližně 40 metrů. Šestý přechod je v Masarykově ulici u polikliniky. Sedmý přechod pro chodce při průjezdu centrem je u potravin Prima.“
Na konci dubna tedy nikdo nerozuměl tomu, proč se mezi přechod u Bistra Fany a Husovo náměstí vměstnal nový přechod u průjezdu do ulice Pod Farou. Lidé nadávali, že se přechody zahustily a při průjezdu centrem neustále zastavují a dávají přednost chodcům. Zejména v ranní špičce. Ve čtvrtek 22. května se naopak začal odstraňovat přechod u bistra a to už mnozí řidiči nechápali vůbec. Proč se jeden přechod postavil, aby se druhý odstranil?
Vedoucí odboru investic a správy majetku města Aneta Hroníková vysvětlila, že nový přechod je součástí stavby Sokolovské ulice a úprav Husova náměstí. Tak to vyprojektovala firma Bau-projekt a firma Colas CZ nyní v rámci dokončovacích prací přechod vybudovala. Podmínkou dopravní policie při schvalování tohoto projektu totiž bylo, že se kvůli zachování plynulosti dopravy zruší přechod u Bistra Fany. A na to stavbaři nastoupili 22. května v ranní špičce. Proč právě tehdy se redakci zatím nepodařilo zjistit. „Taky jsem se divila,“ konstatovala i místostarostka města Markéta Honzíková. Kromě ranních dopravních problémů se lidé podivovali i mrhání veřejných peněz na stavění a bourání přechodů.
Podařilo se oslovit projektanta z firmy Bau-projekt Jana Hyliše, který potvrdil, že od začátku se počítalo s posunutím přechodu směrem k ulici Pod Farou. „Nově navržený přechod pro chodce je logicky posunut tak, aby navazoval na trasu z ulice Sokolovská přes Husovo náměstí k poliklinice. Bohužel zachování stávajícího přechodu pro chodce v ulici Riegrova hned vedle nového přechodu nebylo možné. Bylo by to v rozporu s bezpečností a plynulostí provozu. Součástí projektové dokumentace je zrušení nebezpečného místa umožňující přecházení nedaleko polikliniky – kde se vozovka přecházela naproti přímo do zaparkovaných automobilů. Dále je předmětem projektové dokumentace stavební úprava přechodu přímo před poliklinikou. Tam je přechod upraven tak, že jsou dodrženy rozhledové poměry jak pro chodce, tak pro řidiče automobilů, což v původním stavu nebylo. Uvedené úpravy jsou správné a rozhodně nejsou „mrháním veřejných peněz,“ uvedl projektant Hyliš. „Je to především o tom, že pokud existoval přechod pro chodce v Masarykově ulici u polikliniky a dále až přechod u bistra v Riegrově ulici, byly tyto přechody příliš vzdálené. Nikdo by nechodil ze Sokolovské ulice za roh do Riegrovy k bistru, aby mohl přejít k poliklinice. Lidé by přecházeli tam, kde by neměli. Nyní je vzdálenost přechodů rovnoměrná a situace bezpečnější,“ dodal projektant.
Proč se likvidace dosavadního přechodu odehrávala právě v osm ráno, to redakce dál zjišťuje. Jak je patrné z fotografie, jen o pár hodin později byla ulice téměř prázdná.