Z Českých Budějovic se do čtyř směrů poprvé rozjely nové vlaky RegioPanter - Jižní Čechy Teď!
2. 6. 2022 15:49

Z Českých Budějovic se do čtyř směrů poprvé rozjely nové vlaky RegioPanter

Z Českých Budějovic se do čtyř směrů poprvé rozjely nové vlaky RegioPanter
Z Českých Budějovic se do čtyř směrů poprvé rozjely nové vlaky RegioPanter
Z Českých Budějovic se do čtyř směrů poprvé rozjely nové vlaky RegioPanter
Z Českých Budějovic se do čtyř směrů poprvé rozjely nové vlaky RegioPanter
Z Českých Budějovic se do čtyř směrů poprvé rozjely nové vlaky RegioPanter
Z Českých Budějovic se do čtyř směrů poprvé rozjely nové vlaky RegioPanter
Z Českých Budějovic se do čtyř směrů poprvé rozjely nové vlaky RegioPanter
Z Českých Budějovic se do čtyř směrů poprvé rozjely nové vlaky RegioPanter
Z Českých Budějovic se do čtyř směrů poprvé rozjely nové vlaky RegioPanter
Z Českých Budějovic se do čtyř směrů poprvé rozjely nové vlaky RegioPanter
Z Českých Budějovic se do čtyř směrů poprvé rozjely nové vlaky RegioPanter
Zobrazit galerii (13)
Z Českých Budějovic se do čtyř směrů poprvé rozjely nové vlaky RegioPanter
ČESKÉ BUDĚJOVICE - Čtyři moderní vlaky RegioPanter vyjely poprvé po jihočeských kolejích ve čtvrtek 2. června dopoledne. Na českobudějovickém nádraží je písknutím a mávnutím do čtyř směrů vyslal hejtman Martin Kuba. Moderní soupravy postupně na jihu Čech nahradí ty stávající, které pochází ze začátku 90. let.




 

„Dnes je to velký den jak pro jižní Čechy, tak pro České dráhy. V tomto kraji už jsou jednotky RegioPanter už zavedené, jezdí tu už čtyři, takže je lidé znají. Musím říct, že Jihočeský kraj je v tomto směru nejprogresivnější, ať už z pohledu objednávek veřejné dopravy, tak ve zkvalitňování služeb pro cestující,“ zmínil generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

V letošním roce by na jihočeské koleje mělo vyjet deset nových vlakových souprav, celkem jich tak bude čtrnáct. „S hejtmanem Kubou i nadále jednáme o možnostech dopravní obsluhy v regionu, kdy bychom mohli dodat ještě dalších pět RegioPanterů. Jsou nové, bezbariérové, multifunkční, mají wi-fi, prostě všechno, co by mohlo pomoci přivést lidi do vlaků,“ dodal ředitel Krapinec.

Obsazenost vlaků je v současné době přibližně dvacet až pětadvacet procent, to by se mohlo obnovou vozového parku zlepšit. „K předání těchto nových moderních vlaků dochází v rámci desetileté smlouvy, kterou má Jihočeský kraj s dopravcem uzavřenou. Smlouva vznikala už za minulého vedení, takže je potřeba poděkovat i kolegům a bývalé paní hejtmance. Myslím, že je důležité, abychom se ve věcech, které se týkají života Jihočechů, nepřetahovali o to, kdo je z jaké strany. Ale naopak bychom měli hledat to nejlepší a nejracionálnější řešení,“ uvedl hejtman Martin Kuba.

Obyvatelé Jihočeského kraje ze svých daní platí veřejnou dopravu a částka to není zrovna malá. „Na daních dostáváme zhruba sedm miliard korun, za které musíme v kraji udělat úplně všechno. Musí jezdit vlaky, autobusy, musí se stavět silnice, musí fungovat nemocnice, domovy pro seniory, střední školy. Z toho všeho veřejná doprava, tedy vlaky a autobusy, stojí jeden a půl miliardy. To je přes dvacet procent z celého rozpočtu. I když je to stále dražší, tak se snažíme, aby doprava fungovala a byla modernější,“ doplnil hejtman.

Osm z deseti nových vlaků bude jezdit z Českých Budějovic do Strakonic, Písku, Jindřichova Hradce a částečně i do Horního Dvořiště. Poslední dva pak zajistí pravidelnou osobní dopravu mezi Českými Budějovicemi a Táborem zhruba od září, po zahájení jednokolejného provozu po novém koridoru mezi Soběslaví a Doubím u Tábora. Na některých úsecích mezi Českými Budějovicemi a Táborem mohou dokonce využít svoji maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu.

„Nové soupravy přinášejí cestujícím maximální komfort a pohodlí. Těšit se mohou na klimatizované oddíly, Wi-Fi připojení k internetu nebo elektrické zásuvky a USB konektory pro dobíjení cestovní elektroniky, jako jsou mobily, tablety nebo notebooky. Cestující s malými dětmi mají k dispozici přebalovací pult a lidé na vozíku budou cestovat bezbariérově. K vybavení vlaku totiž patří i plošina pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu. Novinkou jsou i speciální zásuvky pro dobíjení elektrických vozíků nebo elektrokol,“ popsal vybavení RegioPanterů Michal Krapinec.

Moderní soupravy ReioPanter se od starších modelů podstatně liší v technice, jednak z pohledu pohonu mají řadu vylepšení. „A podstatné je, že tyto nové jednotky jsou už vybaveny zabezpečovačem ETCS, takže splňují i ty nejnáročnější požadavky na bezpečnost. Tyto elektrické vlaky nahrazují staré soupravy s těžkou lokomotivou a vagóny. Jsou nízkopodlažní, mají daleko větší zrychlení, jsou komfortní a klimatizované. Věřím, že díky nim počet cestujících na tratích, kam budou nasazovány, poroste. Jsem rád, že takto můžeme podpořit rozvoj železniční dopravy v jižních Čechách,“ řekl Tomáš Ignačák, prezident regionu CZ/SK ve Škoda Group, která vlaky vyrobila.

Vlaky měří 52,9 metru a mají kapacitu 140 míst k sezení, z toho osm je v 1. třídě. První čtyři vlakové soupravy RegioPanter vyjely ve čtvrtek 2. června dopoledne do Veselí nad Lužnicí, Kaplice, Číčenic, Borovan a zpět. „Je to tu super, pohodlný a hlavně máme wi-fi, funguje bez problémů,“ pochvalovala si parta mladíků, která hned po nástupu do vlaku obsadila kupé s pracovními stolky. „Já jsem ráda, že se tu dají pohodlně převážet kola a také se dobře nastupuje s kočárkem. Ale bezbariérovost určitě ocení mí rodiče, kteří už sice hůře chodí, ale stále ještě jezdí vlakem na výlety,“ poznamenala Simona Kleinová z Českých Budějovic, která tentokrát nechala kočárek s dcerkou doma a přišla si vlaky jen prohlédnout. „Musím říct, že vlaky vypadají velice moderně už na první pohled, těším se, až se svezeme. Řekla bych, že v takhle komfortním prostředí už člověk ani první třídu nepotřebuje,“ dodala.

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.