Z Českých Budějovic se do čtyř směrů poprvé rozjely nové vlaky RegioPanter













„Dnes je to velký den jak pro jižní Čechy, tak pro České dráhy. V tomto kraji už jsou jednotky RegioPanter už zavedené, jezdí tu už čtyři, takže je lidé znají. Musím říct, že Jihočeský kraj je v tomto směru nejprogresivnější, ať už z pohledu objednávek veřejné dopravy, tak ve zkvalitňování služeb pro cestující,“ zmínil generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
V letošním roce by na jihočeské koleje mělo vyjet deset nových vlakových souprav, celkem jich tak bude čtrnáct. „S hejtmanem Kubou i nadále jednáme o možnostech dopravní obsluhy v regionu, kdy bychom mohli dodat ještě dalších pět RegioPanterů. Jsou nové, bezbariérové, multifunkční, mají wi-fi, prostě všechno, co by mohlo pomoci přivést lidi do vlaků,“ dodal ředitel Krapinec.
Obsazenost vlaků je v současné době přibližně dvacet až pětadvacet procent, to by se mohlo obnovou vozového parku zlepšit. „K předání těchto nových moderních vlaků dochází v rámci desetileté smlouvy, kterou má Jihočeský kraj s dopravcem uzavřenou. Smlouva vznikala už za minulého vedení, takže je potřeba poděkovat i kolegům a bývalé paní hejtmance. Myslím, že je důležité, abychom se ve věcech, které se týkají života Jihočechů, nepřetahovali o to, kdo je z jaké strany. Ale naopak bychom měli hledat to nejlepší a nejracionálnější řešení,“ uvedl hejtman Martin Kuba.
Obyvatelé Jihočeského kraje ze svých daní platí veřejnou dopravu a částka to není zrovna malá. „Na daních dostáváme zhruba sedm miliard korun, za které musíme v kraji udělat úplně všechno. Musí jezdit vlaky, autobusy, musí se stavět silnice, musí fungovat nemocnice, domovy pro seniory, střední školy. Z toho všeho veřejná doprava, tedy vlaky a autobusy, stojí jeden a půl miliardy. To je přes dvacet procent z celého rozpočtu. I když je to stále dražší, tak se snažíme, aby doprava fungovala a byla modernější,“ doplnil hejtman.
Osm z deseti nových vlaků bude jezdit z Českých Budějovic do Strakonic, Písku, Jindřichova Hradce a částečně i do Horního Dvořiště. Poslední dva pak zajistí pravidelnou osobní dopravu mezi Českými Budějovicemi a Táborem zhruba od září, po zahájení jednokolejného provozu po novém koridoru mezi Soběslaví a Doubím u Tábora. Na některých úsecích mezi Českými Budějovicemi a Táborem mohou dokonce využít svoji maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu.
„Nové soupravy přinášejí cestujícím maximální komfort a pohodlí. Těšit se mohou na klimatizované oddíly, Wi-Fi připojení k internetu nebo elektrické zásuvky a USB konektory pro dobíjení cestovní elektroniky, jako jsou mobily, tablety nebo notebooky. Cestující s malými dětmi mají k dispozici přebalovací pult a lidé na vozíku budou cestovat bezbariérově. K vybavení vlaku totiž patří i plošina pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu. Novinkou jsou i speciální zásuvky pro dobíjení elektrických vozíků nebo elektrokol,“ popsal vybavení RegioPanterů Michal Krapinec.
Moderní soupravy ReioPanter se od starších modelů podstatně liší v technice, jednak z pohledu pohonu mají řadu vylepšení. „A podstatné je, že tyto nové jednotky jsou už vybaveny zabezpečovačem ETCS, takže splňují i ty nejnáročnější požadavky na bezpečnost. Tyto elektrické vlaky nahrazují staré soupravy s těžkou lokomotivou a vagóny. Jsou nízkopodlažní, mají daleko větší zrychlení, jsou komfortní a klimatizované. Věřím, že díky nim počet cestujících na tratích, kam budou nasazovány, poroste. Jsem rád, že takto můžeme podpořit rozvoj železniční dopravy v jižních Čechách,“ řekl Tomáš Ignačák, prezident regionu CZ/SK ve Škoda Group, která vlaky vyrobila.
Vlaky měří 52,9 metru a mají kapacitu 140 míst k sezení, z toho osm je v 1. třídě. První čtyři vlakové soupravy RegioPanter vyjely ve čtvrtek 2. června dopoledne do Veselí nad Lužnicí, Kaplice, Číčenic, Borovan a zpět. „Je to tu super, pohodlný a hlavně máme wi-fi, funguje bez problémů,“ pochvalovala si parta mladíků, která hned po nástupu do vlaku obsadila kupé s pracovními stolky. „Já jsem ráda, že se tu dají pohodlně převážet kola a také se dobře nastupuje s kočárkem. Ale bezbariérovost určitě ocení mí rodiče, kteří už sice hůře chodí, ale stále ještě jezdí vlakem na výlety,“ poznamenala Simona Kleinová z Českých Budějovic, která tentokrát nechala kočárek s dcerkou doma a přišla si vlaky jen prohlédnout. „Musím říct, že vlaky vypadají velice moderně už na první pohled, těším se, až se svezeme. Řekla bych, že v takhle komfortním prostředí už člověk ani první třídu nepotřebuje,“ dodala.
Diskuse k článku