Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 
 
 

Kdy a kam

  • Krampus

    sobota 14.12 15:00 - Kaplice, město

  • Adventní koncert k 200. výročí narození Františka Gregory

    sobota 14.12 17:00 - Písek, Kostel Narození Panny Marie

Zobrazit všechny události
 

České dráhy dnes podepsaly s Jihočeským krajem smlouvy na deset let. Zlepší se vozový park i komfort

JIŽNÍ ČECHY - České dráhy podepsaly s Jihočeským krajem smlouvy o zajištění veřejné železniční dopravy v provozních souborech Elektrické trakce, Motorové trakce a na tzv. Bechyňce na příštích deset let. České dráhy se ve smlouvě zavázaly, že do nákupu nových vlaků a modernizace stávajících vozidel postupně investují přes 1,8 miliardy korun. Všechny tři smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících veřejnou drážní osobní dopravou byly podepsány s platností od letošního 15. prosince.


„Do jižních Čech nakoupíme celkem 10 dvoudílných elektrických a 7 dvoudílných motorových jednotek, které budou klimatizované a nabídnou Wi-Fi připojení k internetu, zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky, LCD informační panely a bezbariérové toalety. Tyto nové soupravy výrazně zvýší kulturu cestování. Kromě toho ale počítáme i s modernizací stávajících vozidel," říká Václav Nebeský, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, a dodává: „Během platnosti smluv postupně investujeme do obnovy vozidlového parku v jižních Čechách přes 1,8 miliardy korun."

Klimatizace, Wi-Fi, zásuvky...

Elektrická trakce: České dráhy pořídí 10 nových dvoudílných elektrických jednotek RegioPanter (celkem jich tak bude v Jihočeském kraji 14). V případě elektrizace tratě Veselí n. L. – České Velenice budou pořízeny další 3 jednotky tohoto typu (nejsou součástí smlouvy). Nové vlaky budou klimatizované, nabídnou Wi-Fi, zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky, infopanely a bezbariérová WC. Pro trať Rybník – Lipno nad Vltavou bude modernizován interiér čtyřpatrových vozidel. Dopravce v nich přečalouní sedadla a nainstaluje do nich informační systém. Celková výše investice činí 1 264 mil. Kč.

Motorová trakce: České dráhy pořídí 7 nových dvoudílných motorových jednotek, které budou rovněž klimatizované, budou nabízet Wi-Fi, zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky a bezbariérová WC. Dále vybaví informačním systémem s LCD panely a zásuvkami pro drobnou elektroniku 7 vozidel Regionova. Celková výše investice činí 598,5 mil. Kč.

Smlouvy se týkají těchto tratí:
190 České Budějovice – Strakonice
190 Číčenice – Strakonice
202 Tábor – Bechyně
195 Rybník – Lipno nad Vltavou
192 Nepomuk – Blatná

199 České Budějovice – České Velenice
200 Březnice – Protivín

200 Protivín – Písek
201/190 Tábor – Písek – Strakonice

201 Ražice – Písek
203 Strakonice – Březnice

220 České Budějovice – Tábor

225 Veselí n. L. – Počátky-Žirovnice

226 Veselí n. L. – České Velenice
(po dokončení elektrizace, předpoklad v roce 2025)


Trať 202: Provoz bude zpočátku zajišťován stávajícími vozidly s preferencí elektrické vozby, neboť kraj i dopravce mají zájem na zachování elektrického provozu. ČD se zavázaly prověřit možnost zajištění novějších vlaků, např. získáním již provozovaných a následně modernizovaných vozidel, případně i nových vozidel. České dráhy aktivně prověřují různé možnosti řešení. Výsledek závisí i na rozhodnutí správce infrastruktury, zda zachová stávající stejnosměrný systém 1,5 kV, či zda skutečně dojde k plánované změně na 25 kV/50 Hz.
„Vlaky Českých drah ujedou na území Jihočeského kraje každý rok v průměru 4,98 milionu vlakových kilometrů. Konkrétní rozsah se bude rok od roku mírně lišit podle aktuální potřeby. Smluvní dopravní výkon tak lze v průběhu platnosti všech tří smluv měnit plus nebo mínus o 10 %. Plnění všech závazků, včetně dodržování jízdního řádu, sjednané vozby a kvality služeb, budeme kontrolovat," říká hejtmanka Jihočeského kraje Ivana Stráská.

„Dobrou zprávou pro naše občany je, že jsme pro ně od poloviny prosince objednali více spojů. Například vyjedou nové spěšné vlaky ze Strakonic přes Písek do Tábora a z Jindřichova Hradce do Českých Budějovic, jinde dopravu posílíme. Celkem se rozsah objednávky meziročně zvyšuje zhruba o 13 %," dodává Jiří Švec, krajský radní pro dopravu.

Průměrný smluvní roční výkon v Jihočeském kraji ve vlakových kilometrech (vlkm)
Elektrická trakce - 3 050 000
Motorová trakce - 1 700 000
Trať 202 - 230 000
Celkem 4 980 000
Přechod regionální železniční dopravy do sousedních krajů je zajištěn formou mezikrajských smluv na základě vzájemného finančního vypořádání výkonů uskutečněných na území sousedního kraje. Smlouvy jsou uzavřeny s Plzeňským krajem, Středočeským krajem i Krajem Vysočina. Např. regionální dopravu na trati 227 Kostelec u Jihlavy – Slavonice objednává Kraj Vysočina po dohodě s Jihočeským krajem.

Hlavními změny pro příští rok:
- zavedení spěšných vlaků Strakonice – Písek – Tábor (8 párů vlaků v pracovní dny) a Jindřichův Hradec – České Budějovice (5 párů vlaků v pracovní dny),
- posílení příměstské dopravy Dívčice / Zliv – České Budějovice, zavedení zrychlených osobních vlaků Písek – České Budějovice (6 párů vlaků),
- posílení dopravy na trati Tábor – Bechyně a dílčí navýšení výkonů i na dalších tratích v regionu.


Objednávka v rámci jízdního řádu 2019/2020 nezahrnovala úsek Jindřichův Hradec – Popelín, jelikož Kraj Vysočina nahrazuje železniční dopravu v úseku Počátky-Žirovnice – Horní Cerekev veřejnou autobusovou dopravou. Na základě jednání s dotčenými obcemi bylo dohodnuto, že budou z Jindřichova Hradce do stanice Počátky-Žirovnice vedeny 2 páry vlaků v pátek, 3 páry o sobotách a nedělích a že bude posílena veřejná linková doprava v úseku Popelín – Jindřichův Hradec. Změna bude zahrnuta do Dodatku Smlouvy č. 1 a představuje rozsah cca 19 tis. vlakokilometrů. O možném rozšíření železniční dopravy v tomto úseku se bude dále jednat.

Diskuse k článku - 7 příspěvků
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
  • Asi proto 

    Reagovat

     

    Kohorta hejtmanky od ruší od prosince 20 vlaků

    Vloženo 9.11.2019 11:13:11

  • tom 

    Reagovat

     

    Kdyby se článek přečetl některý šéf Amtraku v USA a zjistil, že "Pro trať Rybník – Lipno nad Vltavou bude modernizován interiér čtyřpatrových vozidel." tak se bude blednout závistí, že v Evropě na regionálních tratích už mají čtyřpatrové vagóny, zatímco Amtrak je nemá ani na dálkových.

    Vloženo 8.11.2019 17:01:42

    • anonymní čtenář 

      Reagovat

       

      1. patro úschovna na kola a lodě
      2. patro hospoda a WC
      3. patro sedadla pro ožralé vodáky
      4. patro VIP zóna a strojovna výtahu
      To by se mi líbilo. Ale spíš to bude myšleno tak, že dojde k modernizaci interiéru čtyř patrových vozů a ta chybějící mezera mezi slovy úplně mění význam :-)

      Vloženo 9.11.2019 05:32:28

      • anonymní čtenář 

        Reagovat

         

        Modrá armáda má stále svůj žargon. Co si při bujné fantazii představit při slovu "vlakokilometr," ? Rychlost vlaku? Délku vlaku? Délku tratě?

        Vloženo 9.11.2019 08:01:40

        • hajzlboňák 

          Reagovat

           

          vlakokilometr je zvláštní míra, pokud je trať plná zatáček, tak se měří ten větší oblouk, tedy jak se odvalují kola na té straně, kde ujede více metrů, než na té kratší. Např. levá strana,náprava ujela na tratí, co více točí více doprava 1024m, přičemž pravá strana, náprava, ujela jenom 993m, tak aby provozovatel neprodělával, měří si to v vlakilometrech. Ještě na to má vliv i okolní teplota, protože koleje se roztahují či smršťují, na to je komplikovaný vzoreček, který také promlouvá do výsledku vlakilometru, ovšem jeho princip je pro absolventy vyšší dívčí a výše.
          Asi tak.

          Vloženo 9.11.2019 11:17:58

          • anonymní čtenář 

            Reagovat

             

            Tak z toho som joloň. :-( V pravotočivém oblouku ujede levá strana víc, v levotočivém pravá strana víc. Tak v podstatě nula od nuly pojde, ne?

            Vloženo 9.11.2019 21:19:53

        • lubo58 

          Reagovat

           

          Je to prozaičtější. Příkladem: pokud vlak pojede 6x vzdálenost 60.km, je to celkem 360.vlakokilometrů. Jinak by se totiž muselo psát : 360.km, které vlak(vlaky) projel(za den, nebo jiný časový úsek). Ale víc se líbil taky ten čtyřpatrový vůz. Haž se mi hlava zatočila...

          Vloženo 10.11.2019 10:02:20

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace