Nová cesta k táborské zoologické zahradě má od města zelenou. Větrovy se dočkají klidu


Co je tedy konkrétním výsledkem změny územního plánu?
Je vybrána varianta trasy přístupové cesty mimo obydlenou část Větrov a postavit ji má na své náklady zoologická zahrada.
Můžete popsat průběh jednání o cestě?
V roce 2017 předchozí zastupitelstvo rozhodlo o zahájení pořízení změny číslo 7 územního plánu. Cílem bylo prověřit definici plochy pro zoo v územním plánu, protože ta nyní z části stojí na pozemcích určených územním plánem pro obytné budovy a částečně na zemědělské půdě. Odbor rozvoje tento úkol zadal architektonické kanceláři Štěpánky Ťukalové z Českých Budějovic s podmínkou vyřešení adekvátního dopravního napojení, které nemá vést přes obytnou část Větrov.
Jak to zpracovatelka vyřešila?
Našla celkem osm variant dopravního napojení. Mimo jiné například i zespodu od Lužnice a Dolejšova dvora. Varianta z budoucího obchvatu Tesco – Slapy by byla zajímavá, jenže by měřila tři kilometry a to by bylo neúnosně nákladné. Od hlavní silnice vedoucí na Radimovice navrhovala architektka tři podvarianty a každá měla nějaké úskalí. Platí, že když zpracovatel zjistí, že je tam variantní řešení, musí varianty předložit zastupitelstvu, aby se pro některou rozhodlo. Tento pokus proběhl na zastupitelstvu loni třikrát a teprve v říjnu napotřetí prošla varianta 1c směrem od radimovické silnice podél lesa. K té si pak řekla své i zoologická zahrada a souhlasila, že cestu v této variantě je ochotna zaplatit.
Proč v zastupitelstvu dvakrát výběr varianty neprošel?
Část zastupitelů namítala, že tím legalizujeme zoo, která tam vůbec neměla vzniknout, protože její existence neodpovídá územnímu plánu.
Co by nastalo, pokud by změna územního plánu legalizaci zoo neumožnila?
Podle mého přesvědčení by tam zoo existovala dál, jen by se jmenovala třeba zábavný ranč, prostě by se formálně napasovala do stávajícího územního plánu.
Komu patří pozemky pod budoucí cestou k zoo?
Ze dvou třetin obci Radimovice u Želče a z jedné třetiny městu Tábor. Těsně před vjezdem na parkoviště zoo se vjíždí na pozemek o rozloze 55 metrů čtverečních, který patří Státnímu pozemkovému úřadu. Ten nám oznámil, že nedá souhlas s vyasfaltováním tohoto kousku, protože tam od roku 2016 probíhá soudní spor. Cesta Státního pozemkového úřadu tu odbočuje do lesa a tuto cestu i s naším zájmovým kouskem si nárokoval nějaký vlastník jako náhradu za jiný nevydaný pozemek. Je to ale veřejně přístupná účelová komunikace, takže teď aktuálně centrála Státního pozemkového úřadu rozhodla, že tomuto žadateli nevyhoví a část pozemku na trase cesty k zoo nabídla městu. My samozřejmě souhlasíme s tím, aby tam pan Korec ze zoo nechal udělat asfaltový povrch stejně jako na celém zbytku cesty.
Kdy cesta může stát?
Zoologická zahrada odhaduje, že se cesta dá postavit za dva a půl měsíce. Teď probíhá sloučené územní a stavební řízení na speciálním stavebním úřadu odboru dopravy.
Takže se už v příští letní sezoně bude do zoo přijíždět po nové cestě?
To si nejsem jistý, protože proti vydání stavebního povolení se s velkou pravděpodobností odvolají sousedé, kteří vlastní sousední louku a les. Námitky přišly už ke změně územního plánu a zpracovatel se s nimi musel vypořádat. Některým vyhověl, některé zamítl. Mimo jiné tam jde i o protnutí biokoridoru. Takže úplně jednoduché a rychlé to asi nebude.
Zastupitelstvo hlasovalo také o jednostranném prohlášení zoo a změně v ručitelském závazku firmy Ekospol Evžena Korce, který vlastní také zoo. Co to znamená?
Ručitelským závazkem se společnost Ekospol Evžena Korce zavazuje, že má prostředky na výstavbu cesty a že ji postaví, i kdyby Zoo Tábor neexistovala. Jednostranné prohlášení zoo i ručitelský závazek se musely aktualizovat, protože cesta překříží právě vybudovanou cyklostezku do Radimovic, kterou město Tábor stavělo z dotace a teď bude muset peníze za plochu překřížení s cestou k zoo poskytovateli dotace vracet. Půjde asi o šestimetrové překřížení a vratku do 40 tisíc korun. Takže se v textu měnilo, že zoo městu tyto peníze uhradí. Druhé, co jsme v textu měnili, byl záměr zoo vybudovat celou přístupovou cestu v asfaltu a nikoliv mlatovém provedení. To byl zájem zoo zřejmě kvůli autobusům a snazší údržbě. Třetí změnou je 55 metrový úsek, který dosud patří Státnímu pozemkovému úřadu. Cesta bude zatím do vyřešení zmíněné záležitosti o tento kousek kratší.
Co tedy je schváleno?
Jednostranný závazek zoo s popsanými aktualizacemi a ručitelské prohlášení firmy Ekospol. Dalším krokem byla vydána změna územního plánu číslo 7, která vymezí tento prostor pro využití pro zoologickou zahradu. Tím se může ukončit řízení stavebního úřadu o odstranění černých staveb, které tu vyrostly v rozporu s dosavadním územním plánem.
Právě to se některým zastupitelům nelíbilo. Vyslovovali obavy, že město nyní změnu územního plánu schválilo a zoo třeba žádnou cestu nepostaví. To nehrozí?
Stejně ale argumentovala zoologická zahrada – že postaví cestu a my třeba pak nezměníme územní plán. Je to tedy tak, že jsme do dokumentů zakomponovali podmínku, že další stavební řízení, kterým se přeruší řízení o odstranění černých staveb, bude pokračovat až po kolaudaci přístupové cesty k zoo.
Problém průjezdu přes Větrovy k zoo by tedy měl být vyřešen. Jak vlastně město Tábor zoologickou zahradu vnímá?
Město ji považuje za důležitý cíl cestovního ruchu. Oceňujeme také, že se pan Korec snaží věnovat i záchraně ohrožených druhů zvířat a chápeme, že zoo asi není výdělečný projekt. Já osobně jsem hlasoval pro, aby se vztahy narovnaly, problémy obyvatel Větrov vyřešily a zoo mohla fungovat. Pokud se sousedé proti stavbě cesty odvolají, bude odvolání řešit krajský úřad.
Diskuse k článku