banner3
Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 
 
 

Kdy a kam

  • Relaxační malba pro dospělé

    pondělí 23.9 17:30 - Milevsko - Dům kultury

  • Václav Neckář se skupinou Bacily

    pondělí 23.9 19:00 - Písek, Divadlo Fráni Šrámka

    Koncert.

Zobrazit všechny události
 

Stádlecký most se dočká opravy

 Autor: Časopis Stavebnictví

    Autor: Časopis Stavebnictví

STÁDLEC - Jihočeský kraj opraví Stádlecký most. Cena je 10 162 147,21 Kč včetně DPH. Rozhodla o tom tento týden rada kraje, která zároveň schválila dodavatele stavby firmu Dřevotvar – řemesla a stavby. Práce začnou příští rok. Stádlecký most je národní, kulturní a technická památka a jediný dochovaný empírový řetězový most u nás. Tato jedinečná stavba je v současné době v havarijním stavu a už po něm nesmí jezdit vozidla, která váží více než jednu a půl tuny. Rekonstrukci potřebuje tedy velice nutně.


„Dřevěné části mostu musí být, vzhledem k jeho kulturní povaze, vyměněny s největší možnou odbornou péčí. Vybraný zhotovitel musí dodržovat technologické postupy a materiály schválené ve stanoviscích vydaných příslušným odborem památkové péče a Národním památkovým ústavem", řekl radní Antonín Krák a dodal, že kvůli přípravě dubového dřeva může rekonstrukce začít až v roce 2020. Zahájení se předpokládá ve 2. čtvrtletí. „Rekonstrukce mostu proběhne za plné uzavírky silnice mezi obcemi Stádlec a Dobřejice. Doprava bude vedena po objízdných trasách", uzavírá Krák.

V období 12. - 14. 10. 2017  byl proveden podrobný diagnostický průzkum mostu spojený s odebíráním vzorků pro laboratorní testování ze všech dřevěných prvků mostu. Bylo zjištěno, že prvky mostin jsou napadeny vysoce invazivní a nebezpečnou dřevokaznou houbou z čeledi trámovek. Napadené prvky mostin se blíží 100 %. Naopak zjištěný stav dřevěných podélníků a příčníků byl zaznamenán bez poškození.

Předmětem opravy je výměna všech dřevěných mostin a protikorozní opatření ocelových částí mostu. Dřevo bude pro všechny měněné prvky z dubového jádrového řeziva. Z důvodu nutnosti omezení vzniku výsušných trhlin, které jsou největším rizikem napadení dřevokazných hub hnědé a měkké hniloby, je nutné zajistit řezivo ze zimní těžby, které musí být náležitě vysušeno přirozeným vysycháním. Při demontáži stávajících mostin je nutné postupovat velice opatrně tak, aby se výtrusy hub nerozšířili i do zdravých částí mostu.

Stádlecký most byl postaven Vojtěchem Lannou podle návrhu Bedřicha Schnircha. Od roku 1848 do roku 1960 spojoval břehy Vltavy u obce Podolsko na důležité obchodní cestě z Bavorska do Haliče. Jeho existenci ohrozilo budování Orlické přehrady, po jejím napuštění by byl potopen. Naštěstí bylo rozhodnuto o jeho pečlivém rozebrání, označení jednotlivých kamenných bloků a postupném přenesení mostu do údolí řeky Lužnice, kde byl otevřen roku 1975. 

Diskuse k článku - 3 příspěvky
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
  • Michal 

    Reagovat

     

    Základní problém je to, že tam lidé jezdí jako kreténi. Je tam značka 1,5t(což má dnes skoro každé auto) a jedou klidně dvě auta za sebou a párkrát jsem tam zažil i 3 auta. O rychlosti se nemá cenu bavit. V kombinaci s počasím a kvalitou práce to budou opravovat pořád, až to jednou spadne...Mostu by byla velká škoda

    Vloženo 8.9.2019 22:22:43

    • místní 

      Reagovat

       

      zajímavý postřeh, ale úplně mimo. Základní problém je jinde než uvádíte

      Vloženo 10.9.2019 10:56:41

  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Už vidím jak opatrně rozebírající mostiny,aby se nerozšířily spory.Vezmou to do vaticky.

    Vloženo 7.9.2019 21:34:01

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace