Zarostlé dopravní značení i neexistující značka. Tak vypadá jihočeská silnice. Co na to říká ministr dopravy Martin Kupka?




























Průzkumnou jízdu zahajujeme na hranici jižních a středních Čech ve směru na Milevsko. Hranice krajů je přibližně 750 metrů před odbočkou na Klučenice. První poznatek je pro Jihočechy pozitivní. Po vjezdu do Jihočeského kraje se povrch vozovky citelně zlepší. Na celém úseku nejsou žádné výrazné výtluky ani nerovnosti. Před Lašovicemi projíždíme lomem. Je zde snížená rychlost na 40 kilometrů za hodinu kvůli pohybu nákladních vozidel. Oceňujeme, že silnice je v lomu pokropena vodou, aby se neprášilo.
Po vjezdu do Lašovic už ale zaznamenáváme první závadu. Ze značky označující hlavní silnici vidí řidič včas pouze dodatkovou tabulku. Samotná značka se objeví, až když řidič přijede blíž. Výhled na dopravní značení zakrývá listí ze stromů. Značky skryté za vegetací jsou nejčastějším problémem na trase. Přes Zlučín a Radvánov se dostáváme do Kovářova.
Na konci obce ve směru na Milevsko je za vegetací skrytá značka, která má včas informovat o řazení do jízdních pruhů. Odbočuje se tam k čerpací stanici. Řidič musí přijet až k samotné značce, aby ji viděl. V opačném směru před kovářovskou základní školou je osazena dopravní značka upozorňující na pohyb dětí. Opět je skrytá za vegetací. Pokračujeme z Kovářova směrem na Milevsko.
V době naší projížďky ve čtvrtek 14. září se ještě opravuje povrch vozovky na silnici III/10242 do Níkovic a Hrejkovic. Odbočka ze silnice 102 na tuto komunikaci je uzavřena a objízdná trasa vede přes Pechovu Lhotu. Před odbočkou na objízdnou trasu je však značení povalené. Pokud si ho chce řidič prohlédnout, musí zastavit a vystoupit. Na autobusové zastávce u odbočky na Pechovu Lhotu leží zapomenutý modrý pytel. Zřejmě s odpadky.
O kilometr dál je povalené značení objížďky také přímo u zavřené odbočky na Níkovice. Asi vítr. V opačném směru ale značení stojí. (V pátek odpoledne už je silnice III/10242 opravená, průjezdná a značení je pryč).
Nový druh dopravní značky ve Dmýšticích?
Pokračujeme a přijíždíme do Dmýštic. Značka pozor děti na začátku vesnice je schovaná za křovím. Kudy odbočit do Něžovic se v tomto směru jízdy nedozvíte. Směrová tabule je uprostřed obce důkladně ukrytá za vegetací.
Ve Dmýšticích v opačném směru na Kovářov před křižovatkou na Klisín pak nacházíme unikát. Zrcadlo s dodatkovou tabulkou. Zřejmě nový druh dopravního značení, který zbývá už jen přidat do silničního zákona.
Blížíme se k cíli naší cesty do Milevska. Značka oznamující čerpací stanici je také částečně ukrytá za křovím. Když ale přijedete blíž, tak ji uvidíte. V opačném směru je zamaskovaná značka informující o konci města Milevska. Pokud ji řidič přehlédne, pak by měl až do Dmýštic pokračovat rychlostí 50 km za hodinu.
Silnice druhé třídy číslo 102 končí v Milevsku křižovatkou se silnicí číslo 105. Na jihočeském úseku jsme na 17 kilometrech našli hned deset závad na dopravním značení. To je v průměru jedna závada na každých 1,7 kilometru. Pokud by byla situace stejná po celé délce silnice, pak bychom mohli nalézt více než padesát závad. Jak vypadá situace na středočeské části trasy jsme nezjišťovali. Zajímají nás hlavně jihočeské silnice. Pravdou je, že se jedná převážně o problém zakrytí značek vegetací. Náprava by neměla být nijak nákladná a pomohla by tomu, aby dopravní značení plnilo svůj účel a řidiče včas a jednoznačně informovalo o situaci na silnici.
Dobrou zprávou je, že listí ze stromů brzy opadá a problém se, z větší části, vyřeší sám. Nebo jej odstraní Správa a údržba silnic?
Co na to SÚS
Jaroslavu Kozákovi, řediteli píseckého závodu Správy a údržby silnic Jihočeského kraje jsme poslali fotografie a požádali jej o vyjádření:
„Svislé dopravní značení, které je ve správě SÚS JčK, by mělo být samozřejmě pro řidiče dobře viditelné. Z určité vzdálenosti může vegetace toto značení zakrývat. Ořez stromů, které nejsou na pozemku ve vlastnictví Jč kraje, provádíme pouze se souhlasem vlastníka (mimo tzv. průjezdní profil).
K povalenému přechodnému značení (vyznačení objízdné trasy). Tam za instalaci a funkčnost tohoto značení zodpovídá stavba. Na uvedenou závadu zhotovitele ihned upozorníme.
Dopravní zrcadlo sloužící k výjezdu z místní komunikace není v majetku SÚS JčK, toto instalují žadatelé (obce, soukromé osoby) na základě povolení. Na nevhodné umístění na sloupek s dopravní značkou příslušného vlastníka upozorníme.
Udržování funkčnosti svislého dopravního značení kontrolujeme průběžně (výměna vybledlých a poškozených značek…), na tato opatření jsou vynakládány značné finanční prostředky. Děkuji za informace z vaší kontroly. Zjištěné závady (vegetace zakrývající značení) budou odstraněny v nejbližších dnech. Kontrolu provedeme opakovaně i na ostatních silnicích ve správě závodu Písek SÚS JčK,“ odpověděl nám Jaroslav Kozák.
A co vy na to, pane ministře?
Využili jsme čtvrteční návštěvy ministra dopravy Martina Kupky v jižních Čechách a zeptali se ho na jeho názor:
„Značení je obecně bolest českých silnic. Vybavuji si práci ještě ve středních Čechách, kdy jsme se snažili nastavit jasná pravidla třeba toho, jakým způsobem se naviguje k cíli, aby na dopravním značení byl vždy nejbližší cíl a také nejbližší významný cíl.
Co se týče pravidelné správy a údržby silnic, tak se nyní i v rámci ŘSD zaměřujeme na stav silnic, aby se opravdu dohlíželo na firmy, které údržbu provádějí. Jednou z významných změn je to, že firmy fakturují práce na základě přesných záznamů z GPS u liniových prací. Přes zimu to odpovídá třeba tomu, kde silničáři pluhují nebo solí a data se přenesou k nám a máme tak kontrolu. A teprve na základě těchto dat se otevírá fakturace prací. Aktuálně tento systém zavádíme i na sekání trávy a další práce.
Za důležité pokládám třeba i to, že když se čistí uliční vpusti, zejména na mostech, aby to bylo provedeno dobře. Narazili jsme při kontrole na případy, kdy některé firmy nevyjmou mříž a pouze vpust prostříkají tlakovou vodou. To není správný technologický postup.
Pokud přijdou řidiči s upozorněním na chyby, tak jsme rádi a využijeme to ke zlepšení. Silnice druhé třídy spravuje kraj, ale nevylučuji, že i na silnicích první třídy naleznete podobné chyby. Pokud s nějakým takovým podnětem přijdete, tak je to pro nás cenné. Nikdo z cestmistrů není schopen každý den zkontrolovat stovky kilometrů, které mu přísluší. Ale logicky je zájem o to, aby za to, co platí stát i kraje, byly zajištěny co nejlepší služby a aby motoristé měli podmínky co nejvhodnější a nejbezpečnější,“ uzavřel ministr Kupka.
Kvalitou silnic v Jihočeském kraji se budeme zabývat i nadále a přineseme poznatky také z jiných tras. Pokud nějakou závadu na silnici objevíte, pak nám můžete zaslat fotografii se jménem autora a popisem místa a situace na e-mail: neumann@jihocesketydeniky.cz. Rádi se o vaše postřehy s ostatními řidiči podělíme.
Foto Marek Neumann
Diskuse k článku