Petice odvrátila změnu v parkování na Drlíčově, ale nebude to zadarmo

Proti plánu na výběrová řízení pro jednotlivá parkovací místa se ohradili místní. Podali petici, ve které žádají kompromis. Petenti žádali, aby se jim jako náhrada za zrušená parkovací místa vyhradila stání na Bakalářích, kde ale parkují jiní rezidenti a návštěvníci.
„Pokud by se vyhradilo parkování rezidentům na Bakalářích, vznikla by další poptávka po vyhrazených místech pro občany ze všech ulic v pěších zónách. Nesouhlasím s tímto řešením. Město Písek je členem Sdružení historických sídel,“ řekl na jednání rady města Jiří Hořánek z hnutí ANO. Navrhl zjistit, jak postupují jiná města. S vyhrazováním parkovacích míst nesouhlasil ani radní Aleš Chalupa (ANO) a uvedl zkušenost z Tábora. „Mají zpoplatněnou rezidentní kartu a mohou parkovat v ulici, kde zhruba bydlí, ale nemají garantované místo,“ popsal Chalupa. Navrhl pak karty pro rezidenty zpoplatnit.
„V posledních týdnech, kdy vozidla na Drlíčově stojí pouze po jedné straně a parkuje se pouze na legálních místech, se situace uklidnila,“ řekl na prosincovém zasedání Chalupa.
Starosta Michal Čapek (ANO) řekl, že občané chtějí zpoplatněný systém parkovacích karet a akceptují částku pět tisíc korun za rezidentní kartu. Starosta by také ponechal současný stav, ale zpoplatnil by vydávání karet. Michal Čapek také uvedl, že cílem úpravy parkování bylo, aby se donekonečna nevydávaly karty, když parkovacích míst v lokalitě je pouze 35.
Místostarosta Josef Soumar (Piráti) namítal, že město nemůže garantovat počet parkovacích míst na bytové jednotky a také varoval před tím, že po nákupu parkovací karty může majitel odstavit auto na libovolně dlouhou dobu.
Radní Luboš Průša (Pro Písek) zmínil, že město bude v nejbližší budoucnosti rekonstruovat náměstí, kde bude snížena parkovací plocha o třetinu. „Parkovací dům u centra nadále blokují občané,“ doplnil. Navrhl původní usnesení zrušit a uložit odboru dopravy a dopravní komisi prověření dalšího postupu v kontextu budoucích chystaných změn v centru.
Vedoucí odboru dopravy Michal Kovařík podotkl, že každý, kdo vlastní parkovací kartu, parkoval kdekoliv a kdykoliv. „Město by mělo ctít stav pěších zón. Karty by měly být zpoplatněny. Až bude mít město parkovací dům, může být přijato jiné řešení,“ uvedl vedoucí odboru.
Radní Aleš Chalupa ještě připomněl budovu Komerční banky, kde vznikly byty s vchodem ze Šrámkovy ulice, ale bydliště mají lidé oficiálně na Velkém náměstí. „Občané by mohli být zahrnuti do tohoto opatření,“ zmínil Chalupa. K tomu vedoucí odboru dopravy dodal, že ke každému bytu v Komerční bance je zřízeno parkovací místo. Některá jsou přímo v budově, jiná jsou určena jinde.
Rada města nakonec schválila usnesení, že projednala petici proti novému režimu parkování v centru města Písek v ulicích Hradební, Bakaláře, Drlíčov a Fráni Šrámka a v pěší zóně na Fügnerově náměstí, ruší svá usnesení z října a listopadu 2024 a ponechává v platnosti stávající pravidla pro výdej parkovacích karet. „Pro roky následující bude vydávání zpoplatněno částkou 5 tisíc korun za jednu kartu ročně bez ohledu na datum jejího vydání a na dobu jejího využití v daném kalendářním roce. Platnost stávajících parkovacích karet pro rok 2024 se prodlužuje do 31. března 2025, karty pro rok 2025 bude Městská policie vydávat od 3. února,“ stojí v usnesení rady města.
Diskuse k článku